Kan Zeekr stjæle kunder fra BMW, Mercedes og Audi?
Kinesiske Zeekr, et af Danmarks nyeste elbilmærker, hævder nu at lokke kunder væk fra de tyske premiummærker.
Virkeligheden er dog, at der foran Zeekr ligger en svær opgave, hvis de skal overbevise målgruppen – men bilerne rummer uden tvivl potentiale.
Se også: Alle elbiler fra Zeekr i Danmark
Zeekr: Vi tager kunder fra BMW, Mercedes og Audi
Det kinesiske elbilsmærke Zeekr, som tidliger i år lancerede de første tre elbiler i Danmark, hævder at tiltrække kunder, som normalt køber biler fra de tyske premiummærker.
Ifølge Zeekrs direktør for det australske marked, Frank Li, er det især to kundegrupper, der viser interesse i mærket: Dels købere som kommer fra luksusmærker som BMW, Mercedes og Audi, og de teknologi-fokuserede, som for eksempel Tesla-ejere, som ønsker mere komfort og kvalitet.
Zeekr positionerer sig som et alternativ til mærker BMW, Mercedes-Benz og Audi, men til nogle mere attraktive priser. Et eksempel på dette er SUV’en Zeekr 7X, som koster fra 399.900 kr. og er et alternativ til BMWs iX3, som koster fra 649.900 kr. – en prisforskel på 250.000 kr.
Andre alternativer er SUV’er som Audi Q6 e-tron og Mercedes-Benz EQE SUV, som også er markant dyrere end Zeekr 7X
Se også: Priser, specifikationer og billeder af Zeekr 7X
Der er langt vej for Zeekr
Zeekrs elbiler kan udfordre de etablerede premiummærker, vurderer vi. Prismæssigt underbyder de alternativer fra BMW, Audi og Mercedes, og på både kvalitet og specifikationer kan de matche, og i nogle tilfælde endda overgå, konkurrenterne.
Et oplagt eksempel er Zeekr 7X, der imponerer med lynopladning fra 10 til 80 % på blot 13 minutter – en tid, der sætter konkurrenterne til vægs. Hertil kommer en gennemført softwareoplevelse og udstyrspakker, som også kan måle sig med eller overgå de tyske mærker.
Alligevel er der en markant forskel mellem produkt og salgstal. Efter et år på det europæiske marked er udviklingen beskeden, og i Danmark er markedsandelen stadig forsvindende lille.
Elbilerne, priserne og garantierne imponerer, men Zeekrs største udfordring ligger i at overtale danskerne til at vælge en kinesisk elbil, er vores vurdering. Det bliver en lang og svær opgave, som det kinesiske premium-elbilmærke NIO fandt for svær i Danmark – spørgsmålet er om Zeekr kan.
Indtil videre foretrækker de fleste forbrugere stadig at købe elbiler fra Volkswagen, Skoda og Tesla, mens de kinesiske mærker forsøger at lokke med lavere priser og stærke specifikationer.
Se også: Se garanti på Zeekr og andre elbilmærker
Perspektivering
På jagt efter en elbil af typen SUV? Her kan du se de bedste SUV’er på el i flere forskellige prisklasser.
Vi anbefaler:
Test og anmeldelser af elbiler
Disse elbiler er Bedst i Test
Kommende elbiler i 2025, 2026 og 2027