Ny Zeekr 001 med verdens hurtigste ladetid
Zeekr 001 kommer snart i en forbedret udgave med en ladetid på kun 7 minutter, så du kan oplade lige så hurtigt, som du kan tanke en fossilbil.
Med en kærkommen teknologisk opgradering af batterisystemet får elbilen verdens hurtigste opladning og sætter konkurrenterne til vægs – se forbedringerne i den nye Zeekr 001.
Se også: Priser, specifikationer og billeder af Zeekr 001
Verdens hurtigste opladning: 10-80 % på 7 minutter
Zeekr 001 har fået opgraderet batterisystemet fra 400 volt til 900 volt, som nu giver elbilen verdens hurtigste opladning. En opladning fra 10 til 80 procent tager kun 7 minutter.
Elbilen er en sportslig stationcar (shooting brake) i mellemklassen, der koster fra 454.900 kr. Den får bedømmelsen 73/100 (god). Med de mange forbedringer bliver den en markant bedre elbil.
Den nye Zeekr 001 fås i to udgaver:
- Baghjulstræk, 370 kW (489 hk), et 103 kWh CATL Qilin-batteri og en CLTC-rækkevidde på 810 km (cirka 664 km)
- Firehjulstræk, 680 kW (912 hk), et 95 kWh Golden Brick Battery eller et 103 kWh CATL Qilin-batteri med en CLTC-rækkevidde på 710 eller 762 km (cirka 582-625 km)
Der er skruet markant op for ydeevnen i den nye udgave af Zeekr 001, som nu klarer 0-100 km/t på helt ned til 2,83 sekund og kører op til 280 km/t.
Indvendigt får Zeekr 001 et helt nyt “Starry Sky Concert Hall”-interiør med lyseffekter i loftet, forbedret affjedring og et nyt sikkerhedssystem, der undviger forhindringer ved op til 130 km/t.
Den opdaterede Zeekr 001 lanceres i Kina 11. oktober 2025 og kommer med al sandsynlighed også til Danmark inden for nogle måneder. Indtil da sælges den gamle Zeekr 001 med forældet teknologi fortsat.
Se også: Alle elbiler fra Zeekr
Zeekr 001 sætter ny standard for lynopladning
Zeekr 001 er i dag en luksuriøs, men samtidig teknologisk forældet elbil i den store mellemklasse.
Den imponerer med virkelig høj materialekvalitet, komfort og et attraktivt design på niveau med de tyske premium-biler, men halter bagefter på teknologi med sin ældre 400 volt-batteriteknologi og nogle middelmådige assistentsystemer.
Den nuværende Zeekr 001 er altså en utrolig velbygget, men samtidig forældet elbil, der pt. ikke er prisen på 454.900 kr. værd. Helt anderledes vil det se ud, når den nye og teknologisk tidssvarende udgave af Zeekr 001 kommer til Danmark – formentlig til cirka samme pris.
I dag er det Xpeng, som oplader hurtigst i Danmark. Xpeng G6 og G9 tager kun 12 minutter om at oplade fra 10 til 80 %, men de to biler bliver altså sat skakmat af den nye Zeekr 001. Samtidig vil Zeekr 001 oplade mere end dobbelt så hurtigt som de bedste tyske premium-biler såsom Audi e-tron GT og Porsche Taycan og ikke mindst mellemklassebilerne Hyundai Ioniq 5 og Kia EV6, der oplader på 18 minutter.
Den ekstremt hurtige ladetid i Zeekr 001 betyder, at det i praksis tager lige så lang tid at oplade sin elbil, som det tager at tanke en fossilbil og købe en kop kaffe på vejen. Dermed er en af de store barrierer, der forhindrer mange i at skifte til elbil, snart fortid.
Med en kort ladetid og høj batterikapacitet følger også en høj ladeeffekt. Skeptikere frygter, at den høje ladeeffekt ødelægger batterierne over tid, men foreløbige undersøgelser tyder ikke på, at batterierne tager synderligt skade af lynladning.
Se også: Alle elbiler i den store mellemklasse
Perspektivering
Der er enormt stor forskel på, hvor lang tid forskellige elbiler er om at oplade. Se hvilke elbiler der oplader hurtigst.
Vi anbefaler:
Kommende elbiler 2025, 2026 og 2027
Sammenlign elbiler på pris og kvalitet
Test og anmeldelser af elbiler
Disse elbiler er Bedst i Test
Se priser på de billigste elbiler