Qualcomm Snapdragon Automotive gør bilen smartere
Det er en underlig sammenligning for mange, og faktisk også en af grundende til, at Mobilsiden mere og mere dækker biler: biler og mobiler begynder at ligne hinanden mere og mere. Med den nyeste generation af Qualcomms Snapdragon Automotive Cockpit Platform, så kommer smartphonen og biler tættere på hinanden end nogensinde før.
“Bilen bliver en udvidelse af din stue og dit kontor,” sagde Qualcomms vicepræsident og general manager Nakul Duggal for virksomhedens bilforretning. En af verdens største chipproducenter vil nu gøre biler endnu smartere og mere forbundne. Det sker med Qualcomms nylancerede platform Snapdragon Automotive Cockpit i fjerde generation, som byder på en vælg af nyheder. Det betyder ikke kun mere underholdning på bilturen, men også sikrere og mere forbundne biler, hvor teknologier som 5G spiller en stor rolle.
Læs også: Ny Tesla-software gør bilen tæt på selvkørende
Bilen kender dig bedre
Qualcomms nye version af Snapdragon Automotive Cockpit Platform er bygget på en 5nm-teknologi, som vi også ser anvendt i virksomhedens nyeste og hurtigste chipset til mobiltelefoner, Snapdragon 888. Det betyder bedre ydeevne og samtidig et mindre energiforbrug – et must da det er udviklet til at drage fordel af, hvad bilproducenter planlægger i biler digitale cockpit flere år ud i fremtiden.
Den fjerde generation af Snapdragon Automotive Cockpit Platform har forbedret grafikydelse, multimedieafspilning, syn og AI-funktioner, der gør det muligt for cockpittet at være mere opmærksom og tilpasse sig passagerernes præferencer. Det understøtter flere HD-skærme, som kan bruges til underholdning, navigation og meget mere. Platformen understøtter også flere high-definition kameraindgange for at overvåge, hvad der sker i eller omkring bilen.
Den klogere kunstige intelligens muliggør bedre personalisering af både chauffør og passagerer, virtuel assistance i bilen, naturlig stemmekontrol, sprogforståelse, førerovervågning og registrering af passagerers tilstedeværelse. Teknologien kan konstant lære og tilpasse sig passagerernes præferencer, når det kommer til infotainment og kontroller, som sæde- og spejlpositionering, klima, lydzoner og lydstyrke. Med en aktiv reduktion kan indbygget teknologi fjerne motor- og vejstøj og kabinen.
Læs også: Mercedes fremviser 56 tommer Hyperscreen-instrumentbræt
Snapdragon Ride – effektive selvkørende biler
Et stort fokus i fjerde generation af Snapdragon Automotive Cockpit Platform er de selvkørende egenskaber. Den nye platform gør biler betydeligt mere opmærksomme på deres omgivelser og gøre dem dermed mere sikre. Allerede sidste år begyndte Qualcomm at gøre det lettere for bilproducenter, at gøre det lettere og mere energieffektivt at gøre biler selvkørende. Det betyder at biler med “Snapdragon Ride” kan komme på vejene allerede næste år. Snapdragon Ride er et automatiseret niveau 4-system, hvor en bil håndterer de fleste kørselssituationer alene. Over er level 5, hvor bilen ingengang behøver et rat – alt er styret af bilen selv.
Qualcomms kerneteknologi forbinder enheder, fx Apples iPhone 12 og Galaxy S21, til mobilnetværk og fungerer som hjernen på telefoner.
Biler med tredje generation af Snapdragon Automotive Cockpit Platform kommer allerede i år, hvor hele 150 millioner forventes at køre rundt på klodens veje. Snapdragon Automotive Cockpit Platform i fjerde generation forventes implementeret i biler fra 2023-2024.
Se også: Nyheder om teknologi i biler
El- & hybridbiler skal lu00f8se klimaproblemerne – Tjek seneste nyt
Emnet er ikke færdigdebatteret
Fortællingen har egentlig ingen ende. Næste relevante historie kom her. Daniel Søgaard Hald fandt det relevant at følge op på temaet. 15/1/2021 pustede redaktionen nyt liv til historien med et indlæg omkring Samsung Galaxy Buds Pro – Intelligent aktiv støjreduktion – Artiklen finder du her. Siden er meget vand er løbet gennem åen. De seneste nyheder finder du ved at klikke her. .