Apples iPad udfordres af bedre Android-tablets

Der bliver i 3. kvartal solgt flere tablets, men Apples iPad ser ud til at blive mindre populær. Konkurrenter som Samsung og Amazon øger deres markedsandele.

Apples iPad udfordres af bedre Android-tablets

Der kom godt gang i tabletmarkedet i 3. kvartal af 2024, hvor der blev solgt 20 procent flere tablets. Apple er stadig størst, men konkurrenterne haler ind på dem.

Se også: Bedste iPad til prisen

Apple havde mindste fremgang på tablets

Analysevirksomheden IDC er nu klar med deres overblik over salget af tablets i 3. kvartal 2024, der viser fremgang på tabletmarkedet. Apple har længe domineret dette marked med deres iPads, men nu begynder konkurrenterne for alvor at vise tænder.

En række producenter er begyndt at tage tablets mere alvorligt og lave seriøse konkurrenter til iPad’en – og det ser ud til at virke. I hvert fald viser Apple en meget lille fremgang på 1,4 procent fra samme periode i 2023 og 2024, mens de tætteste konkurrenter går meget mere frem.

Som man nok kunne forvente, dominerer Apple stadig med 12,6 millioner leverede iPads og en markedsandel på 31,7 %. Men Apples markedsandel er faktisk faldet fra 37,7 % i samme periode sidste år.

Samsung ligger på andenpladsen med 7,1 millioner solgte enheder og en markedsandel på 17,9 %. Amazon ligger på tredjepladsen med et salg på 4,6 millioner tablets og en markedsandel på 11,6 % takket være en vækst i forsendelser på hele 111,3 %.

Huaweis vækst er også imponerende med 44,1 %, og de har nu en markedsandel på 8,2 % efter 3,3 millioner solgte tablets.

IDC konkluderede, at Apples nye iPad Air oplevede et øget salg takket være den amerikanske skolestart, mens den nye iPad Pro klarede sig under forventningerne på grund af en for høj pris. Samsungs salg var drevet af low-end Galaxy Tab A9-serien og ikke premium Galaxy Tab S10+ og S10 Ultra, mens Amazons vækst primært kom fra Prime Day-tilbud.

Huaweis vigtigste enhed var MatePad SE 11, og Lenovos vækst kom fra Kina og Vesteuropa.

Se også: De absolut bedste tablets

Perspektivering

En så voldsom konkurrence på tabletmarkedet er til fordel for dig og mig. Det betyder nemlig, at producenterne bestræber sig på at lave bedre produkter, men samtidig må holde prisen nede, så folk rent faktisk køber dem.

iPad Pro og Samsung Galaxy Tab S10 Ultra er godt nok de bedste tablets på markedet, men de meget dyrere end folk vil betale for en tablet. En 13 tommer iPad Pro koster fra 11.000 kr., mens en Samsung Galaxy Tab S10 Ultra koster over 8.000 kr.

Derfor går folk efter de billigere tablets, som passer udmærket til deres behov, uden at sprænge budgettet. Her skal man huske på, at tablets dertil har en ekstremt lang levetid.

Se også: De absolut bedste Android-tablets