iPad Mini sætter konkurrenterne på plads
Der er ikke noget nytænkende og innovativt over den nye ”Nye iPad”, der straks fik Den nye iPad, til at fremstå træt, gammel og umoderne. iPad Mini var heller ikke en overraskelse, vel blot en stor iPhone bare uden ”phone”.
De to produkter er en ren kommerciel beslutning, der for mini’ens vedkommende, skal lukke et hul i markedet. Hullet er skabt af Samsung og Google / Asus, der har set et behov for tablets i en mindre størrelse. Hvis ikke Apple gjorde noget, ville konkurrenterne eje 7-tommer kategorien.
– Google Nexus 7 – din næste tablet? (produkttest)
Ræsonnementet fra Apple må derfor være, at benytte deres stærke brand, til at sikre de har hele palletten. Dette er ikke innovativt, men kommercielt, og handler om at tjene penge.
Et problem for konkurrenterne
iPad Mini sætter fokus på 7-tommer tablets, og vil gøre forbrugerne opmærksomme på, at der findes produkter i denne kategori. For selvom der faktisk længe har været små tablets i markedet, så opfandt Apple med iPad Mini kategorien. Sådan vil de almindelige købere, der ikke følger den teknologiske udvikling, tænke.
Nexus 7 fra Google og Asus samt Samsungs-produkter, vil i deres øjne, komme til at ligne kopiprodukter. Ligesom tilfældet har været på tablets i 10-tommer størrelsen.
– Apple-effekt: Mini iPad kan løfte salget af små tablets
Apple ejer stort set hele markedet for store tablets, og iPad Mini sætter konkurrenterne på plads. Samlet vil kategorien nu sælge flere produkter, men Apple vil komme ud som vinderen.
– Mastodonternes kamp: Nexus 7 vs. iPad Mini
I dag sælger Apple nul produkter på syv tommer, og har en markedsandel på nul procent i den kategori. Men inden jul, vil Apple formentlig sidde på mellem 80 og 90 procent af markedsandelen.
Dårlig kvalitet og mangel på applikationer
Generelt er Android-produkterne ikke lækre nok, de fungerer over en bred kam, ikke godt nok, og der mangler applikationer tilpasset skærmen.
Mens Apple-køberne sidder med lækre tilpassede applikationer, der udnytter de store skærme – og i hundrede tusindevis af dem, så må Android-tablet folket, fortsat leve med smartphone applikationer, der er strukket ud til at fylde hele skærmen.
Det er dårligt for køberne, og uambitiøst af Google og Android. Det lader ikke til Google har fokus på dette problem. Derfor har Microsoft faktisk en større chance for at konkurrere på tabletmarkedet mod Apple, end Google har.
– Microsoft Surface – et seriøst angreb mod iPad
Apples tidligere topchef Steve Jobs kaldte 7-tommer tablets DOA (Dead On Arrival). Men nu er der – ny chef og nye tider hos Apple, særligt for konkurrenterne, der med deres 7-tommer modeller, ender som DOA.
Web-TV: Apple vil eje kategorien
Læs også:
– Apple iPad Mini – alt om den lille ny
– Mastodonternes kamp – Nexus 7 vs. iPad Mini
– Apple snyder igen TDC-kunder for 4G i nye iPads
– Apple iPad Mini har ikke Retina-skærm
– iPad Mini skal bruge nano-simkort
– Her er iPad Mini i billeder
– Duel: iPad (4. generation) vs. Den nye iPad
– Vi har sammenlignet iPad Mini mod iPad 4
– Her er priserne på Apples iPad 4
– Opdatering af iBooks applikationen
– Forudbestil de netop præsenterede iPads
– Apple-effekt: Mini-iPad kan løfte salget af små tablets