Samsung vil slå iPaden
Samsung, der er verdens næststørste producent af mobiltelefoner, offentliggjorde i denne uge en plan for, hvordan de kan slå Apple på tablet-markedet, det skriver Financial Times/tech.
På sigt er det ambitiøse mål at overgå konkurrenten Apples iPad, der lige nu udgør 95 procent af markedet.
Inden årsskiftet håber Samsung at have solgt en million Samsung Galaxy Tabs – Apple har solgt over 4,2 millioner iPads.
Det er størrelsen der gør det
Samsungs Galaxy Tab blev i denne uge lanceret i Sydkorea, efter at den allerede i oktober kom ud i Europa og Asien.
Nu skal Samsung-paletten udvides med endnu flere maskiner, der udfordrer iPad’ens 9,7 tommer og 730 gram:
– “Forskellige størrelser af tablets vil blive lanceret af forskellige producenter næste år. For at blive markedsledere er vi ved at forberede flere tablets med skærme på mellem syv og 10 tommer – og endnu større,” siger Shin Jong-Kyun, chef for Samsungs mobildivision.
Apple direktør Steve Jobs har tidligere udtalt, at tablets med en skærm på under 7 tommer vil være “død ved ankomsten.”
Andre selskaber forsøger sig med tablets
Men der er også andre selskaber der i fremtiden vil forsøge at komme ind på tablet-markedet.
RIM (der står bag Blackbery), Cisco, HP og LG barsler også med tablet-computere. Samsungs Galaxy Tab-serie, der bruger styresystemet Android, anses dog for at være den mest sandsynlige udfordrer til iPad.
Analyseinstituttet Gartner vurderer ifølge Financial Times, at der i år vil blive solgt i alt 19,5 mio. tablets – det tal vil blive mere end fordoblet i 2011.