OnePlus’ danske dilemma: At vinde over et Apple- og Samsung-loyalt marked

Hvordan tager man markedsandele på et mobilmarked domineret af Apple og Samsung? OnePlus vil gøre det ved at bygge bro til andre økosysstemer.

OnePlus’ danske dilemma: At vinde over et Apple- og Samsung-loyalt marked

I Danmark dominerer Apple og Samsung smartphone-landskabet, men et sted i skyggen – ambitiøs, beregnende og stille og roligt forstyrrende – står OnePlus. Med et stærkt brand-omdømme, men en beskeden markedsandel sammenlignet med Apple og Samsung, ved virksomheden, at den har noget at arbejde med.

Vi satte os ned med Rudolf Xu, Senior Product Marketing Manager hos OnePlus, i hjertet af virksomhedens innovationsmotor i Shenzhen i Kina. Vi bad ham forklare, hvordan OnePlus planlægger at bryde ind på et marked, der er meget loyalt over for de etablerede virksomheder.

Se også: Sammenlign priser på de bedste telefoner

OnePlus er ikke først med det nyeste

”Vi er ikke altid de første til at hoppe på trends” indrømmer Rudolf Xu. ”Men når vi gør det, er det vores mål at levere den bedst mulige version af den pågældende oplevelse”.

Et godt eksempel: OxygenOS 15. I modsætning til nogle konkurrenter, der skyndte sig at bringe AI-funktioner på markedet, ventede OnePlus. Det gjorde de med en komplet pakke med intelligente værktøjer, det vil sige AI-værktøjer, til redigering, opsummering, tonejusteringer og struktureret formatering. Det er AI designet med en hensigt, ikke som en gimmick.

Pris og kvalitet er også vigtig, insisterer Rudolf Xu. ”Vi tror på flagskibsoplevelser til priser, som alle kan få adgang til. Hvis vi kan matche eller overgå, hvad andre tilbyder, og gøre det for mindre, så betyder det meget for mange”.

Se også: Test af de nyeste telefoner

Vil bygge bro – ikke isolere sig

Men i en tid, hvor økosystemerne hersker, står OnePlus stadig over for virkeligheden med Apple og Samsungs sømløse universer, hvor mange forskellige typer produkter og tjenester spiller sammen. Den slags muskler har OnePlus ikke. Men det er også en bevidst strategi, slår Rudolf Xu fast. ”Vi ønsker ikke et lukket økosystem. Vi ønsker at bygge broer.”

Funktioner på tværs af platforme som ”Del med iPhone” og live-fotokompatibilitet er en del af den filosofi, forklarer han. Samtidig bygger OnePlus en dybere integration inden for sin egen produktfamilie, f.eks. bevægelsesstyrede earbuds, der udløser AI-drevet oversættelse på en parret telefon.

Budskabet er klart: OnePlus forsøger ikke at udkonkurrere Apple eller Samsung. De ønsker at være det åbne alternativ.

Læs også om OnePlus’ store satsning på wearables & sundhed.

Se også: Top 5: De absolut bedste Android-mobiler

Mobilsiden.dk er inviteret til Shenzhen af OnePlus.