3 og OiSTER kaprer 37.000 nye kunder
Det skabte omvæltninger i det danske mobilmarked, at en række nye EU-regler trådte i kraft den 15. juni med krav om frigivelse af dataroaming i 37 EU-lande. Flere teleselskaber så muligheden til at justere priserne, typisk opad, for at dække øgede udgifter til udlandsle operatører
Skiftet kunne synes at underminere et af 3 unikke produkter, 3LikeHome, hvor netop fri roaming er en del af tilbudspakken hos teleselskabet.
Seneste kvartalsoversigt fra 3 viser, at selskabet sammen OiSTER, alligevel har haft held til at tiltrække nye kunder i seneste kvartal. I alt 37.000 ny kunder er det blevet til fordelt på de to teleselskaber. Med de nye kunder tæller 3 og OiSTER i alt 1,249 mio. kunder.
Bag væksten er 3’s udvidelse til i alt tilbyde 3LikeHome-roaming til flere lande, i alt 52 lande inkl. USA samt OiSTER’s fastholdelse af de lave priser som kendetegner teleselskabet.
”Det er herligt at konstatere, at vores plan om at vækste går, som den skal. Der blev rusket op i hele markedet på baggrund af EU’s regulering i 2. kvartal, og det har udviklet sig positivt for os, hvor man kan sige, at vi holdt fast i positionen for vores brands. OiSTER valgte at ’nøjes med’ at inkludere det minimum af data til roaming i EU, som EU kræver for til gengæld som sædvanlig at kunne være bedst til prisen. Mens 3 fortsatte med 3LikeHome og tilbuddet om gode mængder data til roaming i store dele af verden for de rejselystne danskere på samme vilkår som før EU’s regulering,” siger Morten Christiansen, CEO for 3.
Se også: OnePlus 5 sælger allerede bedre end Samsung Galaxy S8 hos 3
Lavere omsætning
De nye kunder har dog ikke betydet øget omsætning i perioden, hvor Hi3G (som ejer både 3 og OiSTER) noterer et fald i omsætningen fra 713 til 672 mio. kroner i samme kvartal sidste år. Driftsresultatet i samme perioder er dog vokset markant fra 126 til 190 mio. kroner.
”Vores omsætning ligger lidt lavere end samme kvartal sidste år, hvilket primært skyldes, at der var få smartphone-nyheder i løbet af kvartalet og dermed et samlet lavere salg af hardware. Driftsresultatet er til gengæld steget både sammenlignet med forrige kvartal og samme kvartal sidste år, så vi er alt i alt godt tilfredse med indsatsen og resultatet for 2. kvartal,” siger Morten Christiansen.
Læs også: Nu kan 3-kunder betale med mobilregningen i App Store
Sammenlign Oister med alle andre mobilselskaber
Mere nyt om Roaming
Redaktionens interesse for emnet fortsatte. mobilsiden har bragt sagen videre. d. 14/7/2017 gik vi videre med temaet i en artikel omkring temaet Slår du mobil data til under ferien? [AFSTEMNING] – Klik her. Meget er sket siden. Du kan klikke her for sidste nyt i sagen..