Telmore bryder loven – gemmer opkaldshistorik for længe
Det danske teleselskab Telmore bryder lovgivningen, da de gemmer kundernes opkaldshistorik længere end de fem år, som loven tillader. Det skaber undren hos Erhvervsstyrelsen, der er den tilsynsførende myndighed. Det skriver Computerworld.dk.
På Telmore.dk kan kunderne finde deres opkaldshistorik helt tilbage fra selskabets grundlæggelse.
– ”På Telmores hjemmeside kan jeg se mine opkaldslister helt tilbage fra 2002, hvor abonnementet blev oprettet,” fortæller Jesper Lund, der har adgang til Telmores opkaldshistorik, til Computerworld.
Jesper Lund undrede sig over, at selskabet gemmer 10 år gamle oplysninger og ringede derfor til Telmores kundeservice, der sendte spørgsmålet videre til deres juridiske afdeling.
– ”Jeg henviste til udbudsbekendtgørelsens § 23, og så har vi jo passeret det niveau, hvor den typiske kundeservice-medarbejder kan besvare spørgsmålet, men han lovede at snakke med klageafdelingen,” fortæller Jesper Lund.
Det er, ifølge Erhvervsstyrelsen, udbudsbekendtgørelsen, som fastsætter, hvor længe selskaberne må gemme opkaldshistorik.
– “Hvis et selskab opbevarer trafikdata i mere end fem år, så er det i strid med lovgivningen,” siger Tore Kjelstrup Christensen, der er specialkonsulent hos Erhvervsstyrelsen.
Telmore-kundeservice: Vi overholder lovgivningen
Jesper Lund modtog nogle timer senere et svar fra den juridiske afdeling i Telmore kundeservice. Her lød det, at Telmores opfattelse var, at virksomheden skal opbevare oplysningerne i mindsts fem år, og at der for det andet ikke er fastsat noget i lovgivningen, der forhindrer dem i at opbevare informationerne i længere tid.
Telmores kundeservice-medarbejder henviste også til den selvsamme udbudsbekendtgørelse, som Jesper Lund havde henvendt sig omkring.
Men også bogføringslovgivningen blev nævnt.
– ”Kundeservice virkede meget afvisende. De fortalte mig, at Telmore skulle opbevare oplysningerne i mindst fem år jævnfør bogføringslovgivningen, og så var der ikke noget maksimum for, hvor længe de måtte opbevare oplysningerne,” fortæller Jesper Lund.