Telmore: Derfor har vi brudt loven
Telmore erkender, at have overtrådt den lovgivning, som fastsætter hvor længe kunders opkaldshistorik må opbevares. Det skriver Computerworld.dk.
– Telmore bryder loven – gemmer opkaldshistorik for længe
– “Vi har altid til hensigt at følge gældende retningslinjer, men det har vi desværre ikke gjort i dette tilfælde. Det skal vi naturligvis beklage,” erkender Dorte Tandrup Eilsø, der er marketingchef hos Telmore.
Telmore fortæller også, at kundernes opkaldshistorik er blevet opbevaret siden selskabet blev oprettet i 2000. Selskabet har derfor brudt lovgivningen ved, at overtræde § 23 i udbrudsbekendtgørelsen og bogføringslovgivningens § 10, der fastsætter, at opkaldshistorikken skal slettes efter fem år.
Telmore sletter hurtigst muligt de store mængder opkaldshistorik, som er mere end tre år gamle.
– “Vi retter ind så hurtigt, det er muligt, og det er muligt at få gjort relativt hurtigt,” fortæller Dorte Tandrup Eilsø.
– “Hensigten med at gemme data har udelukkende været til at hjælpe kunderne med at få et overblik over deres forbrugshistorik på telmore.dk. Så det har været med kunden for øje, at vi har opbevaret det her, vi har ikke haft noget andet formål med at opbevare opkaldshistorikken,” siger Dorte Tandrup Eilsø.
Ifølge Erhvervsstyrelsen, som er den tilsynsførende myndighed, får det dog ingen konsekvenser.