Tesla FSD kan blive godkendt i EU i februar 2026
Tesla kan være tæt på at få sit mest avancerede førerassistentsystem, Full Self Driving (FSD), godkendt i Europa. En ny aftale med de hollandske myndigheder giver for første gang en realistisk tidsplan for en mulig lancering i 2026.
Se også: Alle elbiler fra Tesla
FSD kan blive godkendt i EU via Holland i februar 2026
Efter flere års usikkerhed ser der nu ud til at være en konkret tidsplan for, hvornår Teslas mest avancerede førerassistentsystem, Full Self Driving (FSD) eller Fuldt selvkørende egenskaber, bliver tilgængelig i Europa.
Ifølge Tesla Europe arbejder virksomheden sammen med den hollandske pendant til Færdselsstyrelsen, RDW, om at få en national godkendelse i Holland i februar 2026.
Hvis RDW giver Tesla grønt lys, kan andre EU-lande vælge at anerkende godkendelsen gennem eksisterende regler for gensidig accept. Det betyder ikke, at FSD automatisk rulles ud i hele EU, men det åbner en ny og mere realistisk vej til lancering end tidligere, hvor Tesla uden held forsøgte at få en bred EU-godkendelse på én gang.
Den store udfordring for Tesla er, at den avancerede udgave af FSD strider imod den nuværende godkendelsesramme (R-171) i EU/UNECE-regi, fordi FSD kan overskride de begrænsninger og krav, som reglerne stiller.
Derfor søger Tesla specifikke undtagelser for endnu ikke regulerede egenskaber, som er beskrevet i artikel 39 under reglerne for typegodkendelse af køretøjer.
Fordi Tesla har svært ved at få FSD godkendt under FN/EU’s nuværende regler, giver artikel 39 Tesla mulighed for at få en national undtagelse i Holland via RDW. Denne undtagelse kan blive anerkendt i andre EU-lande, hvilket kan starte en EU-proces for en fremtidig fuld godkendelse af det AI-drevne førerassistentsystem.
Se også: Test og anmeldelser af elbiler
Tesla FSD: Et omdiskuteret førerassistentsystem
Teslas markedsføring af både Autopilot og FSD er gentagne gange blevet kritiseret for at være vildledende. Navnene antyder, at bilen kan køre helt selv, men i Danmark og i resten af Europa er FSD fortsat et meget simpelt og begrænset førerassistentsystem, hvor føreren skal overvåge trafikken og være klar til at gribe ind.
Tesla fastholder, at FSD kun er et SAE Level 2-system for at undgå de skrappere regler for højere automatiseringsniveauer, mens flere eksperter vurderer, at funktionerne i praksis ligger tættere på Level 4.
Kommer den fulde udgave af FSD til Danmark, vil det være et markant teknologisk spring. Systemet kan ofte håndtere flere trafiksituationer end traditionelle assistentsystemer, fordi det AI-baserede design ikke er bundet til små kortlagte områder. Til gengæld har brugen af kameraer og AI væsentlige begrænsninger. Uden radar, ultralyd og LiDAR er FSD mindre pålideligt i dårligt vejr og lav sigtbarhed end systemer med flere sensorteknologier.
Alligevel kan en godkendelse få stor betydning – både for Tesla-ejere, der i årevis har ventet på at få adgang til ægte FSD, og for det danske bilmarked, hvor en hverdag med selvkørende biler vil rykke tættere på.
Fuldt selvkørende egenskaber er et tilkøb til 58.300 kr., som i dag er spild af penge. Med den fulde udgave af FSD til Europa vil det pludselig blive et noget mere interessant tilkøb – om end stadig alt for dyrt for de fleste.
Se også: Alle elbiler fra Tesla
De bedste førerassistentsystemer
Førerassistentsystemerne svinger meget i kvalitet. Ønsker du en elbil med gode førerassistentsystemer, kan du få inspiration i vores overblik over elbiler med de bedste førerassistentsystemer.
Forvirret over de forskellige førerassistentsystemer fra Tesla? Se forskellen på Autopilot og FSD.
Vi anbefaler:
Se priser på de billigste elbiler i Danmark
Kommende elbiler i 2025, 2026 og 2027
Garantier på alle elbiler i Danmark