Lyttede Telia til iPhone-brugerne?

Onsdag var Telia-kritikere til møde med Telia. Her bringer vi en opsummering.

Lyttede Telia til iPhone-brugerne?

Kritiske brugere af iPhone var onsdag inviteret til møde hos Telia. Argumentet var, at de ville høre kritikken fra ‘hestens egen mund’, og lære af den.

Selvom Telia i bunkevis af fora, er blevet skældt huden fuld, dukkede kun ‘iPhone Guide’ og ‘Vild Med Mac’ op. Brugerne fra landets største mobilforum Mobildebat.dk, havde fravalgt mødet – hvilket er overraskende!

Mødet forløb i god ro og orden, og var ganske konstruktivt. Det virkede oprigtigt, som om Telia gerne ville forholde sig til kritikken. Men i store koncerner sker ting typisk ikke ‘over night’.

Apple bestemmer!

…overskriften siger det hele. Alt omkring iPhone har været bestemt, og godkendt af Apple. Datamængde, priser, annoncering osv. osv. Intet har været overladt til Telia selv. Okay, de kunne komme med forslag og beregninger til abonnementer m.v., men i sidste ende blev godkendelsen givet oppefra.

Selv ved planlægningen af abonnementet fik Telia godt to dage til, at præsentere et forslag. Det førte til, at abonnementet fik MMS – men da kendte Telia ikke specifikationerne på iPhone, og viste derfor ikke, at MMS ikke var en mulighed. At MMS endte i teksten til abonnementet var altså Apple-godkendt.

Kritikken af datagrænsen på 300 MB var Telia overrasket over. Af juridiske grunde er der nødt til, at være en grænse, men teleselskabet havde ikke selv betragtet 300 MB, som et problem. Derfor blev de noget forbløffet over den massive kritik. Men ændringer godkendes af Apple – og diskussionen lukkede altså på 300 MB.

blank, faktabokse, fuld bredde
Læs også:
 – I dag lytter Telia til iPhone-brugerne

Status…

Her er status på fire konkrete punkter, der blev diskuteret på mødet.

  • Datagrænsen på 300 MB:
    En fokusgruppe er nu nedsat. Her testes hvordan et forbrug udvikler sig, hvis kunden tilbydes forskellige udvidede dataplaner.
  • 3G udbygning:
    Udbygning er i gang. 80 procent af befolkningen er dækket inden årets udgang. Der arbejdes på en løsning, hvor kunderne kan oplyst hvordan udbygningen skrider frem. Det bliver muligt, at se tre måneder frem.
  • MMS:
    Det overvejes om MMS-delen i abonnementet, skal tages op til revision
  • Visual Voice Mail:
    Udviklingen er startet i Norge, hvor det rulles ud i begyndelsen af 2009. Derefter følger de øvrige nordiske lande – også Danmark

Derudover blev en række andre mindre emner vendt.

Om mødet bliver omsat til noget konkret ude i marken, vil vise sig. Men umiddelbart lader det til, at noget er sat i gang.

Mere til historien

Selvfølgelig fulgte vi op. mobilsiden har holdt fast i temaet. 1/10/2008 gik vi videre og publicerede en artikel der omhandler I dag lytter Telia til iPhone-brugerneKlik her og læs videre.. Læs også seneste nyt om emnet her.