Facebooks Ray-Ban Smart Glasses lanceret – ikke så smarte
For et par år siden blev det klart, at Facebook ville lancere smart glasses i samarbejde med Ray-Ban og nu er de så endelig lanceret. Spørgsmålet er så, om de er i en kategori, hvor man kan kalde dem for smarte.
Ray-Ban Stories – Facebooks første smart glasses
De nye smart glasses kaldes for Ray-Ban Stories og minder mere om Snaps Spectacles end andre smarte briller som Google Glass. Brillen kommer med et indbygget kamera og mikrofon og højtalere, så du kan tage billeder og optage videoer.
Du kan også derefter uploade de optagelser, du har taget, til Facebook View, en ny app, der er designet til netop at vise billeder og videoer, der er taget med Ray-Ban Stories.
Tanken med brillen er, at de kan optage koncerter helt som man ser og oplever dem eller man kan optage vilde ture i rutschebanen uden at skulle have mobil eller kamera med.
Se også: Mobilabonnementer med data
Facebook erkender privacy-issues
Facebook erkender, at der kan være nogle problemer med privatlivets fred. De forklarer, at der er en fastmonteret LED-lampe, der tændes for at indikere, at enheden tager billeder eller videoer. Der er også en tænd/sluk-knap, der lukker det hele ned.
Facebook giver også brugerne kontrol over, hvilken slags data der indsamles, og om de ønsker at dele dem med virksomheden eller ej.
Ray-Ban Stories vil også komme med sin egen bæretaske, der samtidig oplader den. Ifølge Facebook skulle opladning via etuiet give dig en samlet brugstid på omkring tre dage.
Se også: Priser på smarte enheder
Pris og tilgængelighed
Ray-Ban Stories er dog ikke helt billig og koster fra 299 dollars. Den vil være tilgængelig i 20 forskellige stilarter og vil være tilgængelig i USA, Australien, Canada, Irland, Italien, Australien og Storbritannien.
Se også: Nyheder om smart glasses