BMW: Batteriskifte er ikke vejen frem for elbiler
Ifølge BMW er batteriskifte til elbiler og dertilhørende batteriskiftestationer spild af tid. I stedet mener BMW, at det giver mere mening at fokusere på batteriteknologi med længere rækkevidde.
Hvad er batteriskifte i elbiler?
Hvad er ideen med batteriskifte i elbiler og batteriskiftestationer? Tanken er, at der placeres batteriskiftestationer strategisk i et land som Danmark. Her kan elbiler kører ind – lidt ala en vaskehal – og få udskifte et tomt batteri til et fuldt på 3-4 minutter. Det er langt de hurtigste “opladning” på markedet, men har også andre fordele. Batterierne i stationerne bliver vedligeholdt og man får derfor altid i batteri god stand og uden fejl. Det giver også mulighed for at lease batterier i elbiler og derved udskifte med mindre eller større kapacitet alt efter behovet.
Flere kinesiske producenter af elbiler og batterier er gået all-in på batteriskifteteknologi. Den mest kendte bilproducent er Nio, der tilbyder batteriskifte i flere af deres elbiler. Nio har åbnet batteriskiftestationer i massevis i hjemlandet og har endda åbnet første batteriskiftestation i Norge – og der er flere på vej. Når Nio og der elbiler kommer til Danmark i år, vil vi helt sikkert se dem fortsætte denne strategi. Indtil videre har Nio foretaget mere end fire millioner batteriskifte globalt og med udvidelser til nye regioner vokser dette hurtigt. Nio batteriskifteteknologi er en åben standard.
Også verdens største batteriproducent, kinesiske CATL, har netop afsløret et stort sats på batteriskifte i elbiler samt introduceret nye batteri, der kan sammensættes i elementer og udskifte ved stationer på blot 1 minut. CATL samarbejder allerede med flere bilproducenter for at få udbredt denne teknologi – inklusiv Nio.
Se også: NIO ET5: Tesla Model 3-konkurrent har kurs mod Danmark
BMW tror ikke det er fremtiden
Men spørger man BMW, er batteriskifte i elbiler ikke vejen frem. BMW har allerede flere elbiler i deres sortiment, heriblandt den nye anmelderroste i4 samt iX3, i3 og iX, men her satses der på en helt anden teknologi i fremtiden.
I et interview har en repræsentant for BMW udtalt, at det er spild af tid at satse på batteriskifte:
“Fra vores synspunkt er det ikke hensigtsmæssigt at etablere en opladnings- og logistikinfrastruktur for batteriskiftestationer,” var udmeldingen fra det tyske bilmærke.
Og der er ingen tvivl om, at batteriskifte til elbiler er en stor opgave. At producere overskydende batterier for at kunne udskifte dem med det samme ville være en ressourcetung opgave at løfte.
I stedet for at kaste sig over batteriskifte vil BMW derimod satse på udviklingen af solid-state batterier , som de forventer giver deres elbiler bedre rækkevidde og længere levetid. Elbiler med solid-state batteri forventer BMW at kunne levere i 2025.
Se også: Nye elbiler, der kommer i 2022