Kun 3 danske kommuner lever op til EU’s anbefalinger om ladestandere
Over de seneste 12 måneder er antallet af elbiler fordoblet på de danske veje, men det samme kan ikke siges om antallet af ladestandere. EU anbefaler, at der skal være én ladestander per 10 elbiler, men kun tre ud af 98 danske kommuner lever op til det, viser nyeste tal fra Monta, der er en elbilsplatform.
Kun én ladestander per 29 elbiler i Danmark
Analysen viser, at Danmark samlet set har én ladestander per 28.8 el- og hybridbiler. Værst ser det ud i Gribskov, hvor 1.471 el- og hybridbiler skal deles om seks offentlige ladestandere. Det vil sige én ladestander per 22 elbiler.
Frederiksberg er klassens duks med 346 ladestandere til kommunens 2.053 el- og hybridbiler.
Du kan se antal elbiler per ladestander i lige netop din kommune her.
Se også: Hvilke elbiler er de bedste?
Nye regler giver kommuner bedre muligheder
En væsentlig årsag til, at kun tre danske kommuner lever op til EU’s anbefalinger for antal ladestandere skyldes til dels, at kommunerne i lang tid ikke selv kunne opsætte ladestandere. Det er dog ændret med den nye AFI-lovgivning, som giver kommunerne større råderum på området.
Nye regler betyder nemlig, at kommunerne nu kan medfinansiere opsætning af ladestandere på kommunale områder og gøre dem offentlig tilgængelige, så almindelige borgere kan få opladet deres elbiler.
”Det betyder, at kommunerne kan bidrage endnu mere til udrulningen af ladestandere i Danmark, samtidig med de benyttes af flest mulige mennesker,” fortæller Casper Rasmussen, administrerende direktør i Monta.
Se også: Hvilke problemer er der med elbiler?
Bør involvere lokale virksomheder
Casper Rasmussen vurderer, at opsætningen af flere ladestandere kan gøres på langt kortere tid ved at involvere lokale virksomheder i planlægningen af ladeinfrastrukturen.
Der er ganske enkelt et stort potentiale i at få lokale virksomheder til at åbne deres ladestandere for resten af befolkningen, slår han fast.