BMW-chef skifter til Fisker for at hjælpe med udviklingen
Den globale produktion hos Fisker får en ny chef, nemlig Alpay Uguz, der længe har været chef hos BMW. Uguz var med til at føre den tyske bilproducent ind på det kinesiske marked samt for nylig drev BMW’s fabrik Spartanburg i South Carolina.
Skal sikre produktion på 1 million elbiler
Uguz skiftede officielt 14. juli og skal arbejde direkte under Henrik Fisker, der er CEO for selskabet. Det er ikke en let opgave, han har foran sig. Han skal øge produktionen til en million enheder om året i 2027.
Fisker Ocean går i produktion i november, og alle biler, der bliver produceret i løbet af 2023, er allerede bestilt.
Den nye Senior Vice President of Global Manufacturing skal have fokus på nye og lean produktionsteknikker for at reducere andelen af dele, der er involveret i processen. Det lader til, at alle bliver inspireret af Teslas Giga Casting-tilgang.
Se også: Hurtig internet til bilen
Tæt samarbejde med Foxconn
Uguz får en vigtig rolle i at udvikle den nye EV med Foxconn – Pear – der skal bygges i Ohio på den tidligere GM Lordstown-fabrik.
Første skridt i det samarbejde bliver at hjælpe Foxconn med at finde frem til den bedste metode, når de skal bygge Fiskers næste EV Foxconn er nye på bilmarkedet og har bruge for al den hjælp, de kan få, for at kunne levere det, Fisker vil have.
Se også: Hvilke elbiler er bedst?
Fisker overvejer egen fabrik
Selvom det ser ud til at have givet Fisker en rigtig god position i forhold til andre EV-startups at udlicitere produktionen, overvejer Fisker stadig en egen fabrik.
Indtil videre tager de den sikre vej og ansætter de største talenter og samarbejder med de bedste producenter, der er. Selskabet har stadig mere end en milliard dollars i skattekisten, og de udnytter de seneste nedskæringer hos Tesla og Rivian ved at ansætte erfarent personale, som er blevet afskediget hos konkurrenterne.
Nu, hvor produktionen af Fisker Ocean nærmer sig, og de første depositummer allerede strømmer ind for den begrænsede udgave One, er selskabet endelig på vej mod de første grønne tal på bundlinjen, og det bliver interessant at se de faktiske tal i næste kvartalsrapport. Så længe Magna Steyr-fabrikken leverer biler til tiden og uden store problemer, skal det nok gå godt for Fisker.