NIO klar med bedre elbilbatteri i 2024
Det er ikke kun verdens største batteriproducent, CATL, der ser hvordan en ny batteritype kan være fremtiden for elbiler. Også elbilproducenten og teknologivirksomheden NIO satser på de nye LMFP-batterier.
Se også: Test af elbiler
Højere energitæthed og hurtig opladning
Der sker ting og sager inden for udviklingen af batterier til elbiler. Solid state-batterier på vej, udskiftelige batterier bliver mere udbredt og nye batterityper udvikles. LMFP (litium-manganjernphosphat-batterier) er et af de elbilbatterier, som flere producenter satser stort på. Og det er der en god grund til.
Angiveligt skulle LMFP-batterier nemlig have en højere energitæthed end de nuværende batterier til elbiler, hvilket selvfølgelig er en stor fordel. Det giver producenterne mulighed for at lave elbiler med længere rækkevidde eller elbiler, hvor batteriet fylder mindre. Branchen påstår, at LMFP-batterier vil gradvist erstatte de nuværende batterier til elbiler.
Hurtig opladning
Sammen med LMFP-batteriet vil NIO også tilbyde en hurtigere opladning. Det betyder, at de kommende elbiler fra NIO vil have 800V højspændings hurtigopladning.
NIO vil selv udvikle batterierne
På en telefonkonference efter offentliggørelsen af NIO’s kvartalsrapport den 9. juni bekræftede NIO’s stifter, formand og administrerende direktør William Li, at selskabet selv vil udvikle batterierne internt.
NIO har et batteriteam på mere end 400 personer til at forske på områder som batterimaterialer, celler og batteristyringssystemer for fuldt ud at etablere batterisystemudvikling og industrialiseringskapacitet.
NIO kommer senere i år med et storqt 150 kW batteri, der i en elbil som NIO ET7 og NIO ET5 giver rækkevidde omkring 1.000 kilometer.
Åbner snart i Danmark
NIO forventes i løbet af efterår eller vinter at slå dørene op i Danmark med et showroom. Vi var sidste år inviteret ud at testkøre i deres store elektriske NIO ES8.
Se også: Nyt om elbiler