BYD vil friste danskerne med et bredt udvalg af elbiler
Bilproducenten BYD afslørede i denne uge, at de satser stort på det europæiske marked, hvor Danmark vil være blandt de første lande. Når selskabet åbner dørene senere i år, bliver det med et stort modelprogram, hvor der forventes at være noget for alle og enhver.
Xpeng, der åbnede butik i Danmark tidligere i år, får snart konkurrence fra andre kinesiske bilproducenter, der også vil have en bid af kagen. Senere i år vil både NIO og BYD tilbyde deres elbiler til danskere. BYD kunne i sommer kalde sig for verdens største producent af elbiler målt på antal solgte biler og der slog dermed også Tesla på antal solgte biler.
Bilproducenten har solgt mere end 2 millioner personbiler på verdensplan, og alene i første halvår af 2022 har salget oversteget 640.000 enheder. Der er tale om et verdenskendt og et Warren Buffet-støttet multinationalt højteknologisk firma, der for nylig har nået Fortune Global 500-listen for 2022.
Selskabet har mere end 27 års erfaring med batteriudvikling. Det er med andre ord en veletableret elbils-producent, der gør sin entre på det danske marked.
Mobilsiden tog fat i den danske importør af BYD (Nic. Christiansen Gruppen), der har store forventninger til mærkets indtræden i Danmark.
Se også: Test af elbiler
BYD kommer med elbiler i alle klasser i Danmark
Når BYD kommer til Danmark til efteråret, bliver det ikke med kun en enkelt model at tilbyde danskerne. I stedet vil de byde ind med et stort og varierende modelprogram, der rammer det brede publikum:
“BYD har et bredt og spændende modelprogram. Det gælder lige fra den rummelige Atto3, til Seal eller den store SUV Tang med 7 sæder. Der findes således en elektrisk BYD til de flestes behov. Så vi har store forventninger til hele modelprogrammet,” siger Annegrethe Skovby fra Nic. Christiansen Gruppen til mobilsiden.dk.
BYD Atto 3 er en elektrisk crossover, der byder på god plads og er en konkurrent til blandt andet Hyundai Kona, Kia Niro EV og MG ZS EV.
BYD Seal er en elektrisk sedan og en konkurrent til Tesla Model 3. Den har en rækkevidde på op til 700 kilometer og en 0-100 km/t på ned til 5,9 sekunder.
Tang er en stor og rummelig elektrisk SUV, der kan udstyres med op til 7-sæder. Tang har en rækkevidde på op til 528 kilometer, 110 kW-opladning, firehjulstræk med op til 509 hestekræfter. Den store SUV går fra 0-100 km/t på 4,6 sekunder.
I Norge sælges BYDs elbiler med batterigaranti på 8 år/160.000 kilometer samt nybilsgaranti på 5 år/100.000 kilometer. Det samme forventes at være gældende i Danmark.
Se også: Video med test af elbiler
Skiller sig ud med unik teknologi
Der kommer flere og flere producenter og ikke mindst elbiler til Danmark, så hvordan skal BYD skille sig ud fra mængden? En af de ting, BYD vil skille sig ud på, er med deres avancerede batteriteknologi.
“BYD har mere end 27 års erfaring med batteriudvikling og producerer i dag elektriske køretøjer med en unik batteriteknologi, der er udviklet internt. Bilerne fra BYD tilbyder bl.a. en batteri-teknologi Blade Battery, som er designet til at fylde mindre end konventionelle elbils batterier. Det giver dermed pladsbesparelse, idet batteriet er pakke direkte celle-til-pakke,” fortæller Annegrethe Skovby.
Ikke nok med at BYDs egenudviklede batteripakke fylder mindre, sikkerheden er også helt i top. Battery Blade-batteripakken har bestået ekstreme test med bravur, hvor det er blevet knust, bøjet, opvarmet i en ovn til 300 °C og overopladet med 260 procent.
Hvornår kommer BYD til Danmark?
BYD forventer, at vi allerede til efteråret kan se deres elektriske personbiler på de danske landeveje.
Se også: Nyheder om elbiler