BYD overtager tronen fra Tesla og er verdens største EV-mærke

Kinesiske BYD kan nu kalde sig for verdens bedstsælgende bilproducent efter at have skubbet Tesla ned fra tronen med langt større salg.

BYD overtager tronen fra Tesla og er verdens største EV-mærke

BYD sælger nu flere elektriske biler end Tesla. De sælger faktisk flere biler end noget andet mærke. Baseret på salgstal for første halvår, som vi for nylig fik at se, konkluderer The Financial Times, at BYD nu kan bryste sig af at være verdens bedst sælgende producent af elbiler

Dermed overtager de pladsen fra Tesla.

Tesla presset af COVID og nedlukning i Kina

BYD, der er en kinesisk bilfabrikant med hovedsæde i Shenzhen i Kina, solgte 641.000 biler i de første seks måneder af 2022, hvilket er en stigning på mere end 300 procent i forhold til samme periode sidste år. Tesla solgte blot 564.000 biler i løbet af årets første seks måneder, og er dermed ikke engang i nærheden af BYD’s salg.

Tesla peger på, at det har været et hårdt andet kvartal med problemer med leverancer og salg på grund af Covid lockdowns og rejserestriktioner i Kina.

Tesla har en gigantisk fabrik i Shanghai, der oplevede en mange uger lang lockdown, der blev tæt fulgt af nyhederne. BYD’s fabrikker ligger ikke i de regioner og byer, der har været ramt af hårde restriktioner.

Se også: Anmeldelse af elbiler

BYD andenstørst på batteriproduktion

BYD har også for nylig taget tronen som verdens andenstørste producent af EV-batterier, en plads de snuppede fra LG. BYD ligger under en anden kinesisk producent, CATL, der indtager førstepladsen som verdens største batteriproducent.

BYD overtog andenpladsen fra LG Energy regnet i markedsandel fra april 2022.

Se også: Batteri til 1.000 kilometers rækkevidde klar i 2023

Forventes at satse aggressivt på det internationale marked

På nuværende tidspunkt har BYD fokus på det kinesiske marked, når det handler om elbiler, men de sælger også en enkelt model, Tang, på visse europæiske markeder.

Analytikerne forventer, at selskabet i fremtiden vil udvide sit salg internationalt på en meget mere aggressiv måde, blandt andet til USA.