Test af elbiler: Fysiske knapper slår store touchskærme
Skærmene bliver større og større og de fysiske knapper forsvinder i et forsøg på at modernisere cockpittet i nye biler, men en ny undersøgelse viser, at det nødvendigvis ikke er den rette vej at gå. I testen af en række biler er det tydeligt, at det i dem med fysiske knapper er langt hurtigere og sikrere at udføre basale opgaver.
Det svenske bilmagasin Vi Bilägare har udført testen, hvor tolv biler blev sammenlignet, hvor nogle er de nyeste elbiler og andre er biler med nogle år på bagen. Her beskrives det hvordan smartphones og tablets har inspireret bilproducenterne og været med til at ændre kabinen bilen. Nye biler har langt mere minimalistisk design og færre knapper end tidligere. De traditionelle knapper er fjernet og funktionerne findes nu i bilernes infotainmentsystem, gemt bag voksende touchskærme.
Et mere simpelt en enkelt cockpit kan virke mere overskueligt, men ifølge testen er det ikke godt for brugeroplevelsen og sikkerheden.
Se også: Test af elbiler
Sådan blev testen udført
Vi Bilägare samlede et udvalg af 11 moderne biler fra forskellige producenter og en 17 år gammel Volvo V70. På en lukket bane skulle føreren af bilerne udføre en række basale opgaver. Her skulle sædevarmen aktiveres, temperaturen hæves med to grader, afisning af forrude, tænde for radioen på en specifik radiokanal, nulstille tripcomputer og skrue helt ned for lyset i instrumentbrættet.
Testen blev udført i de 12 biler ved 110 km/t, hvor tid og kørelængde, som disse opgaver tog at udføre, blev målt.
Læs også: Undersøgelse: Skærme i biler fører til bilulykker
Bilerne med store touchskærme klarede sig dårligst
Opgaverne for hurtigst udført på den 17 år gamle Volvo, hvor det blev klaret på 10 sekunder og 306 meter. Dårligst klarede MG Marvel R er det, hvor det tog hele 44,6 sekunder og 1.372 meter.
Volvo C40 Recharge, der har en kombination af Android Automotive og fysiske knapper klarede sig godt, hvor det tog 13,7 sekunder og 417 meter. En anelse bedre var Dacia Sandero med 414 meter.
BMWs store elektriske flagskib klarede ikke testen særligt imponerende. Infotainmentsystemet er hurtigt, men alt for kompliceret og derfor kørte den 928 meter, inden opgaverne var udført.
Herunder kan du se det samlede resultat af testen:
Skærmens placering er også afgørende
I testen blev der samtidig kigget på skærmens placering i bilen. Her blev der målt den vinkel, som føreren skal kigge nedad for at betjene infotainmentsystemet. Ved at fotografere den samme fører i alle bilerne finder de, at føreren skal sænke synsfeltet 56 grader for at se den nederste del af skærmen i MG Marvel R. Til sammenlign er det kun 20 grader i Mercedes GLB. Og jo mere man kigger ned, desto sværere bliver det at holde øjene med vejen og trafikken foran.