Dansker får ansvaret for at løfte Nokia-salget
HMD Global har base i Finland og er producent af alle Nokias telefoner og tablets. Salget virker ikke til at være gået som forventet, men det kan der måske blive lavet om på nu, hvor HMD Global for første gang gør en dansker til en del af ledelsesteamet.
Lars Silberbauer kommer fra en stilling som Global Head of Brand, Marketing & Digital i IOC, Den Internationale Olympiske Komité og han kommer han til at stå i spidsen for alle marketingaktiviteter på tværs af HMD Globals portefølje af Nokia smartphones, mobiltelefoner, tablets og tilbehør.
Se også: Test af Nokia telefoner
Blandt de mest innovative europæiske marketingledere
Lars Silberbauer blev i 2015 udnævnt til en af de 25 mest innovative europæiske marketingledere af analysevirksomheden The Holmes Report, så det er lidt af en kapacitet, HMB Global har fået i stalden.
Han forklarer, at han er stolt og glad over at blive en del af HMD Global. “Ikke mindst er jeg meget begejstret over at komme til at arbejde med at udbrede nogle af verdens mest bæredygtige og miljøvenlige mobiltelefoner. Dem har verden i høj grad brug for”, slår han fast.
Se også: Priser på Nokia telefoner
Lars Silberbauer: HMD Global har enormt potentiale
Han mener, at HMD Global har et enormt potentiale, og det glæder han sig til at være med til at forløse. De seneste telefoner fra Nokia er C60 og X30, to telefoner i mellemprisklassen. Nokia har de sidste par år satset primært på billige telefoner og her er konkurrencen hård fra kinesiske mobilproducenter.
I følge seneste data fra IDC havde Nokia i 1. kvartal 2022 knap 1 procent af det globale mobilmarked, hvilket er en fremgang i forhold til samme kvartal i 2021, hvor markedsandelen var under 0,5 procent.
Udover hans stilling som marketingschef for Den Internationale Olympiske Komité har Lars Silberbauer også en fortid som marketing- og digitaliseringsstrateg hos blandt andet IOC, MTV og LEGO og været Head of Social Media i DR og Senior Vice President i Viacom.