Kun 8 procent af danskerne vil skifte til et andet mobilmærke

Mobiltelefoner i dag er så gode og ens, at kun 8 procent af de danske mobilbrugere overvejer at skifte til nyt mobilbrand - det kommer bag på ekspert.

Kun 8 procent af danskerne vil skifte til et andet mobilmærke

De danske mobilbrugere er meget loyale over for det mobilmærke, de allerede benytter – ny stor undersøgelse viser, at kun 8 procent af de danske mobilbrugere overvejer at skifte mobilbrand.

Til sammenligning overvejer 15 procent af de globale mobilbrugere at skifte til et andet mærke, næste gang de skal have ny mobil.

Tallene stammer fra YouGovs seneste rapport ”Discovering loyalty in telco – a global perspective”, der er baseret på mere end 19.000 interviews på tværs af 18 markeder verden over. Rapporten har som mål at kortlægge globale holdninger og årsager til at skifte eller ikke skifte smartphones, smartphone-mærker og mobiltelefonudbydere.

Se også: Billige mobilabonnementer

Beholder telefonen i længere tid

Det er informationer, som telemarkedet formentlig er meget interesseret i at få indblik i, da telefoner med nye funktioner svinder ind og mange beholder deres telefoner i længere tid end tidligere.

42 procent af deltagerne i undersøgelsen siger, at de har til hensigt at holde fast i deres nuværende mobiltelefon, og hver tredje overvejer en opgradering inden for det samme mærke.

Kun 15 procent af de globale forbrugere overvejer at skifte til et andet mærke og i Danmark er tallet altså helt nede på 8 procent.

Se også: Test af telefoner

Mobilen kan alt det den skal

Årsagen til, at de fleste beholder deres nuværende mobiltelefon, skyldes, at den kan alt det, de har brug for, så de behøver ikke en opgradering – sådan svarer 53 procent.

Særligt folk over 55 år har den holdning, nemlig 65 procent, mens de yngre mellem 18-44 år er mere tilbøjelige til at overveje køb af ny mobil, her er tallet 45 procent.

54 procent af forbrugere mener samtidig, at alle mobiltelefoner ser ens ud i dag og grundlæggende har de samme tekniske specifikationer.

Se også: Bedste priser på de bedste telefoner

Telefonerne bliver bedre og mere sikre at bruge

Mobilekspert og chefredaktør på mobilsiden.dk, Daniel Søgaard Hald, er ikke overrasket over, at mange ikke hungrer efter at skifte deres mobil ud:

“Har man en mobil til 3-4.000 kroner, så har den så høj kvalitet, at den sagtens kan bruges i mange år. Samtidig er mobilproducenterne også blevet bedre til at opdatere deres telefoner i længere tid, så de både bliver bedre og mere sikre i brug.”

Overrasket over konservative danske mobilbrugere

Han forklarer videre, at når mobilbrugerne beholder deres telefon i længere tid, så bliver de mere trygge ved den og derfor vil være mere tilbøjelige til at vælge ny mobil fra samme producent, når den skal skiftes ud.

“Jeg er dog alligevel overrasket over, at kun 8 procent af de danske mobilbrugere har mod på at prøve kræfter med et andet mobilbrand og det er noget, som mobilproducenterne er nødt til at tænke klart ind i deres vækststrategi”, slår han fast.