Mercedes’ abonnementtjenester er ulovlige i Europa
Mercedes har netop lanceret et abonnement, der skal give mere power til elbiler til EQE- og EQS-modellerne. Det har vakt en del debat, men tjenesten kommer ikke til Europa, forklarer selskabet – det er nemlig ulovlig praksis i Europa.
For det, der svarer til cirka 9.000 kroner årligt, kan man få ekstra 61 hestekræfter til Mercedes EQS og ekstra 88 hestekræfter til EQS SUV. Accelerationstiden forbedres med omtrent et sekund for bilerne og indtil videre er abonnementet kun tilgængeligt for EQE 350- og EQS 450-familien. Senere hen rulles det ud til andre varianter og modeller.
Se også: Test af elbiler
Må ikke skrue op og ned for ydelsen mod betaling
EU-lovgivningen accepterer dog ikke, at folk skal betale ekstra via et abonnement for mere ydelse. Det er i orden at købe den direkte, det er i de fleste tilfælde i tilladt at få sin bil modificeret for at presse mere kraft ud af den, men man må ikke konstant kunne skrue op og ned for den efter behov.
Mercedes og Audi var blandt de første til at tilbyde “power packs” og fjernelse af hastighedsbegrænsere mod betaling. Det er en simpel transaktion – kunden betaler et gebyr for mere ydelse, og som sådan er det kunden, der tager det fulde ansvar for den ekstra ydelse.
Abonnement opfattes derimod som en gråzone for forsikringer og af juridiske årsager. Rent sikkerhedsmæssigt kan det også give udfordringer, mener elbilekspert Daniel Søgaard Hald:
“Man kan komme til at stå i en situation, hvor en bil ikke er, som den normalt er, hvilket vil kunne overraske en fører, der ikke er bevidst om ændringerne. I værste tilfælde kan det ende med en ulykke,” siger Daniel Søgaard Hald.
Abonnementer i bilen er fremtiden?
Kan vi forvente at se flere af denne slags, hvor man gennem et abonnement kan låse op for funktioner i bilen? Det er Daniel Søgaard Hald slet ikke tvivl om:
“Abonnementer som disse er nogle, vi kommer til at se flere af. Ikke kun, når det kommer til bilens ydeevne, men til oplåsning af mange andre funktioner i bilen – alt fra sædevarme til 360 grader kamera, der blandt andet gør det lettere at parkere. Det her er kun starten. I forhold til brændstofbilerne er elbilerne langt billigere i vedligeholdelse, hvilket betyder en mindre indtjening for producenten. Det betyder, at producenterne skal finde andre ting at tjene penge på. Og det er her abonnementerne kommer ind i billedet. Min forventning er, at dette vil sprede sig til mange flere bilmærker, og ikke kun de tyske”.
Se også: Nyheder om elbiler