Toyota vil forbedre bZ4X efter massiv kritik
Kunderne samt flere anmeldere har ikke været specielt tilfredse med Toyotas elbil, bZ4X. Mere præcist har der været klager over, at bilens lovede rækkevidde ikke holder vand.
Se også: Fem nye Toyota-elbiler kommer til Europa
Toyotas første rigtige elbil
Det var ellers meningen, at elbilen bZ4X skulle have været en frisk start for Toyota, der også har fået kritik for ikke at have været hurtige nok på aftrækkeren, når det gælder de fuldelektriske biler. Mobilsiden var blandt de første, der fik lov at teste og køre Toyota bZ4X, som vi egentlig var positivt overraskede over.
Det tyder dog på, at det er når man kører en længere tur i bZ4X, at der kommer udfordringer – specielt når vejret er koldt. De første test af bilens rækkevidde har ikke været gode. Toyota havde angivet en rækkevidde på 459 kilometer ifølge WLTP-standarden, men de første test viste, at bilen måtte give op efter skuffende godt 300 kilometer.
Utilfredse kunder vil ingen have, heller ikke Toyota. Derfor var de hurtige til at melde ud i et brev til kunderne, at sagen har fået højeste prioritet hos den store bilproducent. I brevet præsenterer Toyota sin plan for at gøre noget ved problemet.
Sådan vil Toyota fikse bZ4X
Der er kort fortalt to ændringer i støbeskeen. For det første vil man frigive mere af batteriet buffer. I elbiler er en del af batteriet kapacitet reserveret til en buffer. Det betyder, at når bilen rammer 0 procent batteri, er der stadig en rest tilbage. Denne er der for at beskytte batteriet. Men på bZ4X er denne buffer større end på andre elbiler, erkender Toyota. Bufferen i Toyota bZ4X er på otte procent, som de nu vil formindste og dermed give kunder mere kapacitet, og dermed længere rækkevidde.
Endvidere skriver Toyota, at man som fører lettere skal kunne se den reelle tilgængelige rækkevidde, samt den gældende kapacitet angivet i procent. Forbedringerne bliver lavet løbende, og Toyota lover at holde alle kunder opdaterede om processen. Vi formoder, at dette er noget Toyota kan rette i en OTA-opdatering til bilen.
I brevet står også, at Toyota for tiden udfører vintertest i Norge. De test skal vise, hvordan batterierne bliver påvirket af et koldere klima. Deres erfaringer derfra kan forhåbentlig give dem ideer til, hvordan de forbedre energiforbruget i det kolde klima.
Derudover har bilproducenten testet bilerne i lidt mere almindelige kuldeforhold for den nordlige halvkugle. Formålet skal være at finde frem til de punkter, hvor Toyotas biler adskiller sig fra konkurrenterne.
Se også: Nyt om elbiler
Toyota bZ4X kommer snart til test
I starten af det nye år får vi mulighed for at teste bZ4X igen. Man kan håbe, at Toyota til den tid har fået sendt nogle forbedringer ud til bilen, som på mange måder er en fremragende elbil.
Se også: Få den bedste elbilforsikring hos If