Mercedes EQE, EQS og EQS SUV får længere rækkevidde
Med ny teknologi ombord i elbilerne EQE, EQS og EQS SUV vil Mercedes-Benz forøge rækkevidden. De opdaterede udgaver kommer senere i år.
Se også: Test af elbiler
Forreste elmotor frakobles helt
Hidtil har den forreste elmotor været konstant forbundet til drivlinjen i firehjulstrukne varianter af Mercedes EQE, EQS og EQS SUV elbiler, uanset om der var behov for den eller ej. Der er dog en forhøjet effektivitet at hente, ved blot at benytte baghjulene, har Mercedes fundet ud af.
Derfor vil alle elektriske Mercedes-biler fremover som standard være udstyret med en teknologi, som helt afbryder frontmotoren, når der ikke er brug for den, og tilslutter den igen, når der er – det hele sker på få millisekunder.
Mercedes har endnu ikke oplyst, hvor meget længere rækkevidde denne teknologi vil give elbilerne. De opdaterede udgaver af EQE, EQS og EQS SUV forventes klar til juli.
Varmepumpe bliver standard
Den anden store ændring i EQE, EQS og EQS SUV er, at en varmepumpe bliver standardudstyr. Mercedes-Benz vil udstyre alle modellerne med en varmepumpe som en del af sit ITM-system (Intelligent Thermal Management), der først blev indført som ekstraudstyr i nogle varianter af EQS SUV.
Dertil vil Mercedes EQS 580 4MATIC blive udstyret med en lidt kraftigere drivlinje, som EQS SUV 580 4MATIC allerede bruger. Det betyder en lille stigning i effekten for EQS, fra 523 hk til 544 hk, og drejningsmomentet stiger med 3 Nm til i alt 858 Nm.
Mercedes vil omdøbe deres elbiler
EQ-navnet går igen, når det handler om elbiler fra Mercedes-Benz. Det tyder dog på, at producenten har planer om at droppe denne mærkning. Det kommer til at ske allerede i forbindelse med den næste generation af kompakte elbiler, der skal være på markedet fra slutningen af 2024. Det kan du læse mere om her.
Se også: Hvad er en elbilforsikring?