Mercedes vil revolutionere elektriske topmodeller
Der sker spændende ting hos Mercedes-Benz, der afslører nogle af fremtidsplanerne for kommende EQS og S-klasse flagskibe. Blandt nyhederne er et yoke-rat, der minder om det Tesla har opgivet i Model S.
Se også: Sammenlign alle elbiler efter biltype
Man kan diskutere om designet på Mercedes’ EQS- og EQE-elbiler er kønt, men bilmærket er angiveligt på vej med store designændringer. Der bliver talt om at topmodellerne skal revolutioneres, men om det gælder både udvendigt og indvendigt design vides endnu ikke.
En Mercedes EQS med Yoke-rat
Der er dog ingen tvivl om, at Mercedes har stort fokus på den selvkørende teknologi, som disse modeller er udstyret med. Mercedes blev de første i Europa med en selvkørende bil på niveau 3 og senere i USA med deres avancerede Drive Pilot.
Mercedes vil fortsætte denne udvikling, hvilket betyder, at vi mennesker i mindre og mindre grad selv skal køre bilerne. Derfor vil Mercedes udskifte det traditionelle runde rat med et yoke-rat, som minder om det man kan få i en Tesla Model S.
Yoke-rattet giver en væsentlig forbedring af udsynet, da det i mindre grad blokerer førerens udsyn til instrumentpanelet og vejen. En anden fordel ved yoke-rattet er, at det kan gemme sig i instrumentbrættet, når bilen selv styrer.
Mercedes vil dog benytte en mere avanceret teknologi end Tesla har gjort i Model S og X med deres yoke, der ikke fungerede godt nok, og Tesla derfor fjernede fra standardudstyret.
Se også: Alle elbiler fra Mercedes
Mercedes vil benytte Steer by wire-teknologi
I stedet vil Mercedes kaste sig over en steer by wire-teknologi, som også Lexus udforsker. Den kommende elbil fra Lexus, RZ450e, ser ud til at blive den første elbil i Danmark, der benytter den nye teknologi.
Steer by wire, som det også kaldes, sender førerens kommandoer fra rattet elektronisk til hjulene og erstatter dermed den konventionelle mekaniske forbindelse mellem rattet og forakslen via ratstammen.
På den måde kan producenten selv tilpasse hvordan styringen skal være ved lave og høje hastigheder. Ved lave hastigheder er følsomheden høj, så selv små ryk på rattet giver en stor drejeradius. Jo hurtigere man kører, jo mere skal der til at dreje rattet.
Ud med berøringsknapper, ind med trykknapper
Ligesom andre bilproducenter (kigger på dig Volkswagen) vil Mercedes gå væk fra berøringsknapper (kapacitive knapper) i bilernes cockpit.
Efter klager fra Mercedes-ejere vil det tyske bilmærke erstatte berøringsknapperne med gode gammeldags trykknapper.
Se også: Få en billig elbilforsikring hos If