Første indtryk af Lexus RZ450e – første rigtige elbil fra Lexus

Vi har prøvekørt den første dedikerede elbil fra Toyotas luksusmærke Lexus, som også fremviste en 2025-prototype med innovativ drive by wire-teknologi og et flycockpit.

Første indtryk af Lexus RZ450e – første rigtige elbil fra Lexus

Vi har været et smut til Sydfrankrig for at overvære verdenspremieren på og prøvekøre den nye Lexus RZ 450e – den første dedikerede elbil fra Toyotas luksusmærke. Den nye RZ 450e er dermed udviklet og bygget udelukkende som elbil helt fra grunden modsat den tidligere UX 300e.

RZ 450e er bygget på Toyotas e-TNGA platform, som også bruges til Toyota bZ4X. Og her stopper lighederne ikke, for det er også samme batteripakke med en nettokapacitet på 71,4 kWh og en bruttokapacitet på 64 kWh. Mere om batteriet senere.

Få et overblik over, hvad Lexus RZ 450e er for en størrelse herunder.

Læs også: Test og anmeldelser af elbiler

Lexus RZ 450e: Specifikationer

Yde­evne 230 kW / 313 hk (AWD)
Bat­te­ri og ræk­ke­vid­de (WLTP) 71,4 kWh (brutto), 64 kWh (netto)
435-440 km (18″ alufælge)
395-407 km (20″ alufælge)
Op­lad­ning 0-100 % på 6 timer og 30 minutter (11 kW AC)
10-80 % på 30 minutter (150 kW DC)
Sid­de­plad­ser 5 (2 med isofix-beslag)
Ba­ga­ge­rum 522 liter (1.451 liter, når bagsæder lægges ned)
Plat­form e-TNGA
Andet 3 år/100.000 km fabriksgaranti, 3 års lakgaranti, 5 års garanti på elektriske komponenter, 10 år/1 mio. km garanti for mindst 70 % batterikapacitet
Pris Fra 559.500 kr. (Comfort)
Fra 604.500 kr. (Executive)
Fra 676.500 kr. (Luxury)

Glimrende køreegenskaber

Når det gælder drivlinjen, har Lexus opgraderet motorerne i forhold til dem, man finder i den firehjulstrukne bZ4X. Motoren foran yder 150 kW (204 hk) og motoren bagpå 80 kW (109 hk), som i alt giver en effekt på 230 kW (313 hk) og et drejningsmoment på 435 Nm. Det er 70 kW (98 hk) og 97 Nm mere end i søsterbilen bZ4X.

Takket være DIRECT4-firehjulstræk som standard er RZ 450e solidt plantet på jorden trods en vægt på 2.296 kg. Bilen justerer konstant drejningsmomentet på de to aksler, og det giver en glimrende styring rundt om sving uden at miste grebet. Ved forskellige køresituationer, f.eks. accelerationer, ligeudkørsel og sving, justeres akslernes balance forskelligt. Hvad angår køreegenskaberne, er RZ 450e bestemt godkendt. 0-100 klares desuden på blot 5,6 sekunder – mere end hurtigt nok til de fleste.

Bag rattet gemmer sig to pedaler til justering af regenerativ bremsning. Det fungerer fint, men hallo, Lexus – hvor er one pedal drive henne? Kom nu …

Se også: Se elbiler fra Lexus

One Grip Motion med steer by wire er genialt!

Køreglæden i RZ 450e forøges mærkbart, hvis man sætter sig bag en prototype på RZ 450e med en nyhed, som man endnu ikke kan få fingrene i: One Grip Motion med drive by wire-teknologi, som endnu er under udvikling, og som ventes at blive klar i 2025.

Tesla introducerede for nylig Model S med det, der mest af alt minder om et flyrat. Det ser fedt og anderledes ud, men er upraktisk at køre med i en bil som Tesla Model S, fordi det er svært at holde ordentligt på rattet, når det drejes mere end en halv omgang. Men det problem har RZ 450e slet ikke. I kombination med One Grip Motion-rattet, som ingen top har, understøtter RZ 450e teknologien drive by wire.

Steer by wire, som det også kaldes, sender førerens kommandoer fra rattet elektronisk til hjulene og erstatter dermed den konventionelle mekaniske forbindelse mellem rattet og forakslen via ratstammen. Det har mange fordele.

Ujævnheder på vejen og bump forplanter sig ikke til rattet, og det kræver generelt mindre indsats af føreren at styre bilen. Ved lave hastigheder er følsomheden høj, så selv små ryk på rattet giver en stor drejeradius. Jo hurtigere man kører, jo mere skal der til at dreje rattet. Fra at opnå den maksimale drejeradius til venstre og højre skal rattet kun drejes 150 grader.

Og ja, der er naturligvis tænkt på sikkerheden. Der er indbygget flere sikkerhedsteknologier til at sikre styringen i tilfælde af, at bilen pludselig skulle miste al strøm.

Jeg er overrasket over, hvor intuitiv styringen er taget i betragtning hvor markant anderledes styringen er ved lave hastigheder. Men det er genialt, og det fungerer virkelig godt.

Lexus fortæller, at de mangler at finpudse teknologien, men jeg synes, teknologien virkede så færdigudviklet, at den snildt kunne tages i brug med det samme.  Dog må Lexus godt tænke lidt over, om det virkelig er en god idé at lade ratstammekontakten rotere sammen med rattet. Jeg synes, det blev svært at fange kontakten til at aktivere blinklyset ved udkørsel i en rundkørsel, men det er måske bare et spørgsmål om tilvænning.

Jeg håber i hvert fald, at flere bilproducenter lader sig inspirere af Lexus og implementerer denne geniale teknologi. Glæd dig til at få lov til at prøve den en dag!

Byggekvalitet og interiør

Har du før siddet i en Lexus, virker RZ 450e bekendt. Her er naturligvis gjort en indsats for at skabe en behagelig kabine med materialer af høj kvalitet, og det er lykkedes godt. Her er gjort en dyd ud af at anvende læderfri interiør fra miljøorienterede kunder, og sæder, rat og gearknop i Comfort-udstyrsmodellen er betrukket med Tahara-kunstlæderindtræk i høj kvalitet. Det føles rart, og man sidder også glimrende i RZ 450e, som sagtens kan rumme fem personer.

Elmotorerne er så godt som lydløse, medmindre man skifter til køretilstanden Sport. Støj lukkes ude takket være forbedret lydisolering i konstruktionen og en ny version af aktiv lydkontrol, der bruger surroundlyd til at give aktiv støjreduktion (ANC).

Der er godt med plads, og udsynet i ruder og spejle er godkendt. Designmæssigt byder interiøret ikke på de store overraskelser, og indretningen er logisk, ligetil og simpel. Layout på knapper på rattet er nemt at forstå og betjene, og der er altid adgang til at betjene klimaanlægget – desværre primært via touch.

På grund af kabinevarme til benene ligesom i bZ4X er der intet handskerum. I stedet må man finde opbevaringsplads i midterkonsollen.

Udvendigt er byggekvaliteten også i orden, men jeg – og dem jeg har talt med – synes ikke, at RZ 450e’s ydre oser af luksus. Den ser ærlig talt en smule kedelig ud, og både foran og bagfra er designlinjerne lidt … specielle. En designperle er RZ 450e i hvert fald ikke, men jeg vil dog til enhver tid foretrække designet på RZ 450x frem for bZ4X – men der skal heller ikke meget til for at overgå Toyotaens design.

Noget, der undrer mig gevaldigt, er ladedækslets elendige byggekvalitet. Aldrig har jeg oplevet en følelse af så billig plastik, der giver efter og rokker sig flere centimeter. Det gælder både det ydre og indre dæksel for at komme til ladeporten, som føles pinligt billige. Der dog tale om en prototype, så den endelige dom over byggekvaliteten lader vi vente til den endelige test af bilen.

Et frunk er der ikke blevet plads til i RZ 450e, så du må nøjes med de 522 liter i bagagerummet.

Læs også: Seneste nyt om elbiler

Batteri, opladning og rækkevidde

Toyota bZ4X er blevet udskældt for sin ringe rækkevidde – noget Toyota er ved at rette op på med softwareopdateringer. På papiret kan bZ4X køre op til 512 km, men i praksis har den dog vist sig at skuffe, særligt når man kører med klimaanlægget tændt. Så hvad med RZ 450e, der som tidligere nævnt har samme batteripakke?

Den teoretiske WLTP-rækkevidde er på kun 407 km med 20″ alufælge og 440 km med 18″ alufælge. Det er ikke imponerende i en elbil, der koster fra 559.500 kr. Træk dertil en god del fra for at nå den reelle rækkevidde, og i vinterhalvåret skal der trækkes yderligere fra. RZ 450e tegner altså på ingen måde til at slå nogen rekorder. Vi har ikke haft tid nok med bilen til at kunnet vurdere rækkevidde og effektivitet i praksis, men den teoretiske rækkevidde lover desværre ikke godt.

Lexus har tilføjet en “range mode”, der lukker ned for alle unødvendige strømslugende komponenter i bilen og begrænser motorens ydeevne. Det skulle gerne være muligt at presse mange ekstra kilometer ud af batteriet, men det skulle omvendt helst ikke være nødvendigt at måtte nøjes med rat- og sædevarme om vinteren for at opnå en acceptabel rækkevidde.

Ligesom Toyota skal Lexus have ros for at tilbyde en brancheførende batterigaranti på 90 procent batterikapacitet efter 10 år eller 1 mio. km, alt efter hvad der kommer først (forudsætter et enkelt autoriseret servicetjek uanset servicehistorik).

Opladningen foregår med henholdsvis 11 kW (AC) og 150 KW (DC) – altså meget gennemsnitlig og identisk med bZ4X. Når vi taler en luksusbil, kunne Lexus godt have differentieret sig lidt mere fra sin billige lillesøster ved at skrue lidt op for ladehastigheden. 30 minutter på at opnå 80 procent batteri er ikke skidt, men heller ikke imponerende.

Læs også: Toyota vil forbedre bZ4X efter massiv kritik

Velkendt infotainmentsystem

Har du prøvet infotainmentsystemet i Toyota bZ4X, vil du føle dig hjemme bag den 14 tommer store berøringsskærm i instrumentbordet. Infotainmentsystemet er mere eller mindre identisk, og det vil sige en meget simpel brugerflade med en logisk struktur og lettilgængelige knapper og ikoner, der er nemme at afkode. Fordi softwaren er så simpel, og der ingen fancy grafiske animationer og overgange er, kører det faktisk rigtigt godt og hurtigt. Navigationssystemet fungerer også fint.

Lexus understøtter stemmestyring, når man siger kommandoen “hey Lexus”. Den registrerede ofte mine kommandoer forkert og kunne derfor ikke udføre handlingerne, og så gider man til sidst bare ikke bruge det. Køb ikke RZ 450e på grund af stemmestyringen. Det er lidt af en gimmick.

Selv om infotainmentsystemet fungerer fint, er der heldigvis også understøttelse af Android Auto og CarPlay. Mens CarPlay fungerer trådløst, er Android Auto endnu kun kablet – men trådløs understøttelse skulle være på vej.

Kan Lexus RZ 450e måle sig med sine tyske konkurrenter?

Lexus RZ 450e er på mange punkter – hvis man ser bort fra batteriet og rækkevidden – en god og meget behagelig elbil, der byder på mere luksus end den gennemsnitlige elbil (eller Toyota). Lexus vil konkurrere med tyske SUV’er i lignende prisleje – nærmere bestemt Mercedes-Benz EQC, Audi Q8 e-tron og BMW iX3. På byggekvalitet er der ingen tvivl om, at RZ 450e kan være med, men det ihærdige forsøg ser ud til at blive op ad bakke, når rækkevidden ikke lader til at være bedre.

Heldigvis er Lexus RZ 450e fint udstyret i den billigste Comfort-udgave. Her får du blandt andet 18″ alufælge, 2-zonet klimaanlæg, 14″ infotainmentskærm, 10 højtalere, bakkamera, bakspejl med automatisk nedblænding, eljusterbare sidespejle med varme, LED-lygter, parkeringssensor, Apple CarPlay, Android Auto, trådløs mobiloplader og Lexus Safety System+ med blandt andet adaptiv fartpilot og vognbaneassistent med aktiv styring. Men er RZ 450e 559.500 kroner værd? For nogle vil den givetvis være pengene værd, men jeg er selv i tvivl. Ender RZ 450e med at imponere på rækkevidde, kan den være et ganske fint køb. Men viser rækkevidden at skuffe, bliver prisen på 559.500 kroner svær at retfærdiggøre.

Lexus RZ 450e fås i udstyrsvarianterne Comfort, Executive (dertil Executive Panorama og Executive Design) og Luxury (dertil Luxury PanoTech) og har premiere i Danmark i april.

Om Lexus RZ 450e kan måle sig med sine tyske konkurrenter, kommer i høj grad an på, hvordan rækkevidden i praksis er. Den kan vi endnu ikke kommentere meget på. Vi håber, at Lexus har lært fra udfordringerne med bZ4X. Bortset fra det ser RZ 450e at være et interessant bud på en luksuriøs elbil, men en storsællert bliver den nok ikke.

Se også: Se specifikationerne på alle elbiler