Test, bedømmelse og pris på Xpeng G6
Xpeng G6 er en meget vellykket elbil, der blandt andet brillerer med god interiørkvalitet, høj komfort, masser af plads og udstyr, brugervenligt og hurtigt infotainmentsystem til en meget fair pris. Xpeng G6 er ikke den perfekte bil, men den er tættere på end de fleste andre.
Se også: Alle elbiler fra Xpeng i Danmark
Kort om Xpeng G6
Er Xpeng G6 en bedre elbil end Tesla Model Y og de mange andre populære sammenlignelige elbiler? Mobilsiden blev af Xpeng inviteret til Asterdam, hvor vi brugte en hel dag i G6. Inden vi kaster os ud i testen og den endelige bedømmelse af Xpeng G6, skal vi blive lidt klogere på den.
Xpeng G6 er en SUV i mellemklassen med sportslige coupé-designtræk og med 5 siddepladser. Xpeng G6 er udviklet med familien i fokus. Den har en stor og udstyrsrig kabine, et rummeligt bagagerum på 571 liter og den trækker op til 1.500 kg på krogen.
Topmodellen, G6 Performance, har firehjulstræk og to elektriske motorer, der tilsammen yder 350 kW/476 hk. 0-100 km/t er klaret på 4,1 sekunder.
I Long Range-varianten er der en rækkevidde på op til 570 km (WLTP) og lynhurtig opladning. Xpeng oplyser, at 10-80 procent klares på 20 minutter.
Xpeng frister med attraktive købspriser og leasingpriser. Xpeng G6 koster fra 339.900 kr. og kan leases fra 3.999 kr. per måned. Xpeng G6 kan forudbestilles nu og forventes leveret til august/september.
Er Xpeng G6 den bedste elbil til familien? Eller er der sparet for meget, for at kunne opnå den fristende pris? Hvad er godt og hvad er skidt ved den? Her er vores test af Xpeng G6.
For god ordens skyld var testbilen en Xpeng G6 Performance.
Se også: Priser, leasing og specifikationer på Xpeng G6
Konklusion på test af Xpeng G6
Xpeng G6 ender i vores test med en score på 90 ud af 100. Det giver Xpeng G6 vores bedste samlede bedømmelse “Uovertruffen”.
Med den høje score er Xpeng G6 den bedste elektriske SUV i prisklassen og den hidtil bedste elbil i mellemklassen.
Når det gælder en sammenligning af pris med kvalitet og udstyr klarer Xpeng G6 sig også ekstremt godt. G6 imponerer med flot og solid byggekvalitet og materialer i god kvalitet. Basismodellen har alt i udstyr. Sammenlignet med prisen fra 339.900 kr. får man exceptionelt meget elbil for pengene i G6. Læs mere om Kvalitet/Pris Ratio.
Der er endnu ikke udført Euro NCAP crash- og sikkerhedstest på Xpeng G6 endnu. Xpeng oplyser dog, at G6 er bygget til at score en topkarakter. Vi opdaterer testen, når G6 har været en til test hos Euro NCAP.
Se også: Disse elbiler klarer sig bedst i test
Eksteriørbilleder af Xpeng G6
Se også: Flere billeder af Xpeng G6
Det gode ved Xpeng G6
Der er utrolig meget godt at sige om Xpeng G6, som gør det godt i langt de fleste af de kvalitetsparametre, som vi tester og bedømmer elbiler i. Det skal dog siges, at denne test er baseret på vores oplevelser efter en hel dag i Xpeng G6. Senere får den til test i en hel uge, hvorefter vi bringer en større og mere dybdegående test.
Først og fremmest skal bygge- og materialekvaliteten fremhæves. Det er ikke på niveau med den dyrere Xpeng G9, men absolut bedre end i en Tesla Model Y og god for en elbil i denne prisklasse.
Designet er nydeligt, minimalitisk og ikke mindst praktisk. Her finder man dejlige fysiske knapper på rattet, to trådløse opladere med lynopladning, en førerskærm, bagrudevisker, nogle eminente kopholdere og bagsæder, der efter behov kan lægges mere ned – ting som flere konkurrenter ikke kan prale af.
Xpeng G6 er en velkørende bil, der også gerne vil være lidt sporty. Styringen er tilpas præcis, der er rigeligt med power og den ligger fint i sving. Den er enkel og behagelig at køre, og der er absolut ingen bimlen og bamlen med lyde, som kinesiske elbiler ofte udskældes for.
Der er ekstremt meget plads i Xpeng G6, hvor specielt pladsen på bagsædet er blevet prioriteret højt. Siddestillingen er rigtig god, der er oceaner af benplads og højt til loftet. Her er der masser af plads til en bagudvendt autostol, uden at dem foran skal gå på kompromis med siddekomforten. Foran er bestemt også et dejligt sted af være og der er gode indstillingsmuligheder i de elektroniske sæder.
Se også: Hvilke elbiler kommer i 2024, 2025 og 2026?
Xpeng G6 har både en førerskærm på 10,2 tommer og en infotainmentskærm på knap 15 tommer. Det er skærme i en god kvalitet med høj lysstyrke og opløsning. Hastigheden i softwaren er også god og softwaren er generelt brugervenlig og har funktioner, som vi forventer er til stede i en elbil. Dertil er der også både Apple CarPlay og Android Auto. Vi har desværre ikke haft mulighed for at teste implementeringen af disse, da testbilen ikke havde den endelige software.
En rækkevidde på 435 til 570 km er over gennemsnittet for elektriske SUV’er i prisklassen og opladningen er blandt de allerbedste på markedet herhjemme. Det gør Xpeng G6 særdeles god til lange køreture.
Xpeng G6 er ekstremt godt udstyret, og man kan ikke tilkøbe mere udstyr til den. Her får man blandt andet panoramaglastag, varme i alle fire sæder, ventilation i forsæder, lydsystem med med 18 højtalere og høj effekt, varmepumpe, to trådløse mobilopladere, adaptiv fartpilot, LED-lygter, ambientbelysning, 2-zonet klimaanlæg og meget mere.
Garantien på en Xpeng G6 er bestemt også værd at fremhæve. Der er på en G6 7 års/160.000 km garanti, hvilket er blandt de bedste i branchen.
Se også: Test og bedømmelser på alle nye elbiler
Interiørbilleder af Xpeng G6
Se også: Flere billeder af Xpeng G6
Dette kunne være bedre ved Xpeng G6
Xpeng er uden tvivl en vellykket elbil, men som nævnt heller ikke perfekt. Her er nogle af de ting, som vi lagde mærke til i vores tid med den.
Sæderne i Xpeng G6 er i “kunstlæder”, som i virkeligheden er et plastikmateriale. Åndbarheden er meget lav og man bliver efter lidt køretid svedig på ryg og bagdel. Det er dog værst på bagsæderne, da der på forsæder er ventilation indbygget. Hvorfor ikke bare bruge stof i sæderne?
Bagagerummet på 571 liter en del mindre end i en Tesla Model Y og den har ikke et frunk. Dog vil der være opbevaringsplads nok til langt de fleste familier i en G6.
Opbevaringspladsen inde i kabinen kunne også være bedre. Her er ikke et handskerum og rum i for- og bagdøre kunne godt være større. Der er heller ikke smart opbevaring til for eksempel mobiltelefoner eller holdere til gadgets, som man ser i flere nye elbiler.
Der er store dejlige spejle i Xpeng G6 og generelt et godt udsyn ud af vinduerne – lige bortset fra bagruden, der både hælder meget og blokeres af en nakkestøtte.
Der er forskel på at sidde foran og bagi i Xpeng G6, når det gælder komforten. Affjedringen på baghjulene er langt hårdere end foran, hvilket går ud over komforten for bagsædepassagerer. Det mærkes specielt ved kørsel på mindre veje og i byer, men mindre på motorvej.
Der er generelt meget stille i Xpeng G6. Vi oplevede dog en del vindstøj fra det højre sidespejl, der specielt på motorvej var irriterende. Der var dog tale om tidlige testbiler, hvor et problem som dette kan være løst i de salgsklare biler.
Se også: Se priser, leasingpriser og specifikationer på elbiler
Alternativer til Xpeng G6
Der er mange gode alternativer til Xpeng G6 her i Danmark, for eksempel Tesla Model Y, Volkswagen ID.4, Nissan Ariya, Kia EV6, Hyundai Ioniq 5, Renault Scenic E-Tech Electric, Skoda Enyaq og mange flere.
Se også: Alle elektriske SUV’er i Danmark
Vi anbefaler:
Elbiler Bedst i Test
De billigste elbiler i Danmark
Derfor skal du lease en elbil i stedet for at købe den