Leapmotor kommer til Europa med elbil til under 150.000 kr.
Endnu en ny elbilproducent har nu sat kursen med Danmark. Det er kinesiske Leapmotor, der er et joint venture mellem Leapmotor og Stellantis, der kommer til Europa i september i år – i første omgang er det med elbilerne Leapmotor C10 og T03.
Se også: Priser, leasingtilbud og prøvetur i nyeste elbiler
Billige kinesiske elbiler
Stellantis vil bringe kinesiske elbiler på budget til Europa i september gennem sit joint venture med Leapmotor.
Leapmotor International er et joint venture mellem den kinesiske elbilproducent Leapmotor og Stellantis. Sidstnævnte er verdens femtestørste bilproducent og ejer 51 % af Leapmotor. Målet er at have 200 forhandlere i ni europæiske lande inden årets udgang og udvide til 500 i 2026.
Leapmotor har også som mål at lancere mindst én ny Leapmotor-elbil årligt i Europa i løbet af de næste tre år. De første elbiler fra Leapmotor i Europa bliver mikrobilen og bybilen T03 og den mellemstore SUV C10. Fælles for de to biler fra Leapmotor er nogle usædvanligt skarpe priser.
Se også: Test og anmeldelser af elbiler i Danmark
Skal produceres i Europa
Stellantis og Leapmotor har ikke bekræftet det endnu, men derimod sagt at elbilerne fra Leapmotor muligvis skal produceres i Europa på Stellantis’ polske fabrik i Tychy.
Det er sandsynligvis udsigt til en højere told på kinesisk producerede elbiler, der får Stellantis og Leapmotors til at starte en europæisk produktion.
Andre kinesiske bilproducenter flytter produktion til Europa, heriblandt giganten BYD, der fra 2026 vil samle elbiler i Ungarn.
Se også: Se hvilke elbiler der er Bedst i Test
Leapmotor T03: Lille elbil til lavpris
Leapmotor T03 er den mindste model i bilmærkets sortiment. Der er her tale om en mikrobil og lille bybil med en usædvanligt skarp pris. Ifølge Leapmotor vil en T03 i Europa koster under 20.000 euro. Det tyder dermed på, at Leapmotor T03 kan blive den første elbil i Danmark, der koster under 150.000 kr.
Leapmotor T03 er en lille 5-dørs hatchback, der i topmodellen har et 41,3 kWh LFP-batteri, som giver den en rækkevidde på rækkevidde på 403 km (CLTC).
Dimensionerne er 3620 x 1652 x 1592 mm, og akselafstanden er 2.400 mm. Bagagerumskapaciteten er 210 liter og 508 liter med foldede bagsæder.
Elbilen drives af en enkelt elmotor foran med en effekt på 80 kW (107 hk) og et maksimalt drejningsmoment på 158 Nm. Accelerationen fra 0-50 km/t er 4,1 sekunder og fra 0-100 km/t er ikke oplyst, men nok heller ikke imponerende.
Se også: Her er de absolut billigste elbiler på de danske veje
Leapmotor C10: Familie-SUV til skarp pris
Leapmotor C10 er den anden elbil, som Leapmotor tager med til Europa. Der er her tale om en mellemstor SUV, der starter ved 128.800 yuan i Kina. Den fås som både plug-in hybrid og ren elektrisk model, hvor kun den sidstnævnte forventes at komme til Europa.
Designet på C10 minder meget om Xpeng G9, men prisen er meget lavere. Her kan prisen i Danmark starte ved cirka 250.000 kr.
Den 5-dørs 5-personers SUV har målene 4739 x 1900 x 1680 mm og en akselafstand på 2.825 mm. Den er dermed en anelse større end en Tesla Model Y.
Bagagerumskapaciteten er 370 liter og 835 liter med nedfoldede bagsæder. Topmodellen har en rækkevidde på 530 km (CLTC) og er udstyret med et 69,9 kWh batteri.
Den har en effekt på 170 kW (228 hk) fra en enkelt motor bagpå og det maksimale drejningsmoment er 320 Nm. Tophastigheden er 170 km/t, og accelerationen fra 0-100 km/t er 7,3 sekunder. Elbilen er udstyret med LiDAR på toppen af forruden.
Se også: Hvilke elbiler kommer i 2024, 2025 og 2026?
Vi anbefaler:
De fem bedste elbiler der kan leases for 4.000 kroner
Guide til billigste ladeboks for elbiler