Elon Musk: Højere toldsats på kinesiske elbiler er unødvendig
Den administrerende direktør for Tesla går ikke ind for højere toldsats på kinesiske producerede elbiler.
Se også: Priser, bedømmelse og sammenligning af elbiler
Tesla har ikke brug for hjælp
Senere i år vil tolden på elbiler, der er produceret i Kina, stige fra 25 procent til 100 procent i USA. I EU undersøges det i øjeblikket af EU-kommisionen om der også her bør indføres en højere toldsats. Men spørger man den administrerende direktør bag verdens største elbilproducent, er der ikke behov for hverken højere toldsats eller anden støtte.
Biden-administrationen sagde i sidste uge, at den ville lægge 100% told på import af kinesisk producerede elbiler til USA i et forsøg på at forhindre billige kinesiske elbiler i at oversvømme det amerikanske marked. Det Hvide Hus siger, at Beijings subsidier hjælper virksomheder med at overproducere billige grønne energiprodukter som solpaneler og elbiler, der overgår den indenlandske efterspørgsel.
Tesla har kæmpet i år på grund af en aldrende flåde af elbiler, svagere forbrugerefterspørgsel efter bilerne og en øget global konkurrence, især i Kina. Omsætningen faldt i første kvartal med det største fald siden 2012, og aktiekursen er faldet med næsten 30% i 2024.
Men på trods af det, mener Elon Musk ikke, at en højere toldsats er vejen frem.
“Tesla konkurrerer ganske godt på markedet i Kina uden told og uden støtte,” sagde Musk torsdag. “Jeg går ind for ingen told,” sluttede Elon Musk.
Musks bemærkninger torsdag kommer, efter at han tidligere på året antydede, at kinesiske elbilvirksomheder vil knuse konkurrenter andre steder, hvis der ikke er handelsrestriktioner.
Tesla dominerer på det amerikanske elbilmarked, hvor Ford, GM samt nye mærker som Rivian, Lucid og Fisker kæmper en hård kamp med store tab på deres elbiler. Det er nok mere dem, der kan se den høje toldsats som en hjælp.
Se også: Nye elbiler i Danmark, der kommer i 2024, 2025 og 2026
Har intet våben mod kinesiske elbilmærker
Elon Musk har tidligere sagt, at de arbejdede på en billig elbil til omkring 200.000 kr. Tidligere i år gik der dog rygter om, at udviklingen af denne var stoppet og fokus flyttet til Robotaxi.
Det blev dog afvist af Elon Musk, der påstod, at de faktisk havde fremskyndet modellen, og at den ville være klar til lancering i 2025. Europæiske producenter har pludselig også fået travlt med at få lavet små billige elbiler.
Travlheden skyldes, at flere kinesiske producenter netop nu er på vej til Europa med deres mindste og billigste elbiler, der herhjemme kan koste under 150.000 kr. Og disse elbiler har hverken amerikanske eller europæiske bilproducenter elbilmodeller, som kan konkurrere mod.
Blandt disse billige kinesiske elbiler er BYD Dolphin Mini og Leapmotor T03.
Se også: Se Teslas udvalg af elbiler i Danmark
Vi anbefaler:
Test og anmeldelser af elbiler
Ladeløsning med serviceaftale
Derfor skal du lease en elbil i stedet for at købe den