Billige elbiler har kurs mod Danmark

Flere billige elbiler til under 150.000 kroner er på vej til Europa fra Kinesiske producenter, heriblandt BYD Dolphin Mini og Leapmotor T03.

Billige elbiler har kurs mod Danmark

Flere prisbillige elbiler er på vej til Europa fra kinesiske bilproducenter, der drømmer om at kapre en del af det lukrative europæiske elbilmarked. Her tager vi et kig på små billige byvelig elbiler fra BYD og Leapmotor, som får Tesla og europæiske bilmærker til at ryste i bukserne.

Se også: De mest prisvenlige elbiler i Danmark

BYD Dolphin Mini

Denne lille prisbillige elbil er produceret af gigantiske BYD, som har opnået stor succes med deres lille bybil, BYD Seagull, i hjemlandet. Uden for Kina går den under navnet Dolphin Mini.

BYD Dolphin Mini er en kompakt elbil på størrelse med en Citroën C3. BYD har bekræftet, at prisen på Dolphin Mini vil være under 20.000 euro, hvilket svarer til ca. 150.000 kroner.

Den kompakte bybil er udstyret med et 30 kWh LFP-batteri, der giver en rækkevidde på 305 km efter den kinesiske CLTC-standard. Bilen har en enkelt elmotor, der leverer en beskeden effekt på 55 kW (74 hk).

Til trods for dens lille størrelse er bilen designet med fem døre, og der er plads til fire personer samt seks airbags. Selvom dens design muligvis ikke tiltaler alle, vil den lave pris sandsynligvis tiltrække mange købere. I Kina har BYD solgt næsten 240.000 enheder af denne lille model i 2023.

Se også: Specifikationer og billeder af BYD Dolphin Mini

Leapmotor T03

En anden kinesisk bilproducent, Leapmotor, vil lancere den ligeså overkommelige elbil, T03, i Europa til september. Leapmotor har nylig indgået en strategisk aftale med bilkoncernen Stellantis.

Leapmotor T03, som konkurrerer med Dolphin Mini, er 16 cm kortere, 6,3 cm smallere og 3,7 cm højere end Dolphin Mini, og akselafstanden er 10 cm kortere.

Til gengæld kan den blive endnu billigere. Herhjemme kan Leapmotor T03 få en pris under 150.000 kr.

Ligesom Dolphin Mini har denne model også fem døre og fire sæder, og dens motor præsterer identisk med Dolphin Mini. Batteriet er et 36,5 kWh LFP-batteri, som kan klare 265 km kørsel efter WLTP-standard. I 2023 blev der solgt 38.000 enheder af T03 i Kina.

Se også: Specifikationer og billeder af Leapmotor T03

EU’s toldpolitik kan skubbe priserne opad

EU forventes i løbet af året at forhøje toldsatserne på importerede elbiler fra Kina fra 10% til næsten 25%. De prisvenlige elbiler, som er på vej, kan derfor ende med at koste omkring 168.000 kroner.

Perspektivet om højere told i EU har motiveret BYD til at bygge en bilfabrik i Ungarn, mens Leapmotor sandsynligvis vil samle T03 i en af Stellantis’ fabrikker i Polen.

En rapport fra DI Bilbranchen indikerer, at tre ud af fire danske bilforhandlere forudser, at kinesiske bilmærker vil udgøre mellem en tiendedel og en tredjedel af alle nye solgte elbiler i 2034.

Se også: De billigste elbiler i Danmark lige nu

Europæiske bilmærker vil være med

Er du ikke til kinesiske elbiler? Der er heldigvis også opmuntrende signaler fra flere europæiske bilproducenter. Citroën har allerede lanceret den elektriske ë-C3 til 179.900 kroner, og Renault er ved at forberede lanceringen af Renault 5 og senere den endnu mere prisvenlige elektriske Renault Twingo.

Der arbejdes også på en elektrisk Fiat Panda, der vil koste under 200.000 kroner.

Se også: Oversigt over alle kommende elbiler i 2024, 2025 og 2026

Vi anbefaler:
Hvilke elbiler kommer i 2024, 2025 og 2026?
Test og anmeldelser af elbiler
Disse elbiler er Bedst i  Test