Polestar sælger flere elbiler, men taber omsætning
Polestar, der netop har offentliggjort deres resultat for første halvår af 2024, ser ud i en fremtid med yderligere nedskæringer. Godt nok har Polestar i 2. kvartal leveret 80 procent flere elbiler end i kvartalet før, men omsætningen faldt med 36 %.
Se også: Priser, bedømmelse og sammenligning af elbiler
Ekstra importtold rammer Polestar hårdt
Polestar har i første halvår leveret 20.200 elbiler, hvor cirka 13.000 blev leveret i 2. kvartal. Det svarer til en fremgang på 80 procent i 2. kvartal, hvor Polestar især i USA, Sverige, Norge og Tyskland har gjort det godt.
Blot til en sammenligning har Tesla offentliggjort, at de i 2. kvartal har leveret 443.956 biler, BYD 426.039 styk og Xpeng har leveret 52.028 elbiler i første halvår.
Omsætningen hos Polestar faldt med 36 %, hvilket de siger primært er på grund af et lavere globalt bilsalg og prisfald på elbiler fra andre bilmærker.
I en nær fremtid lurer den nye importtold, der vil gøre det endnu sværere for Polestar, at have konkurrencedygtige priser og samtidig tjene penge på deres elbiler.
Polestar sagde , at toldsatserne og presset på bilpriserne betød, at den ville være nødt til at træffe “afbødende foranstaltninger” for at nå sit cashflow-mål for 2025. Disse kan omfatte omkostningsreduktioner på tværs af Polestars forsyningskæde eller andre tiltag, men vil ikke omfatte yderligere nedskæringer, sagde en talsmand fra virksomheden.
Polestar sikrede sig tidligere i lån på 950 millioner dollar, svarende til cirka 6,5 milliarder kroner, som blandt andet skulle give Polestar mulighed for at starte produktionen af Polestar 3.
Se også: Alle elbiler fra Polestar i Danmark
Polestar overvejer produktion i Europa
Det svenske firma, som ejes af kinesiske Geely, fremstiller alle sine elbiler i Kina. Dog bil Polestar 3 blive fremstillet i USA fra slutningen af denne sommer og Polestar 4 i Sydkorea fra anden halvdel af næste år.
Indtil da vil de blive pålagt midlertidige ekstra toldsatser på 20 % for de biler, de bringer ind i EU i henhold til et forslag fra Europa-Kommissionen, og mere end 100 % for USA. Polestar 2, som er den mest solgte bil, vil fortsat blive fremstillet i Kina.
De amerikanske børsnoterede aktier i virksomheden faldt med 7 % før børshandlen, efter at den tidligere havde rapporteret et driftsunderskud på 231,7 mio. dollars i første kvartal, hvor omsætningen var faldet til 345,3 mio. dollars fra 543,4 mio. dollars året før.
I et opkald til analytikere og aktionærer sagde administrerende direktør Thomas Ingenlath, at virksomheden også søgte at flytte produktionen til Europa, men gav ikke yderligere detaljer.
Se også: Test, anmeldelse og pris på Polestar 2
Satser butikken på Polestar 3 og 4
Polestar har nu Polestar 2, 3 og 4 i deres sortiment. De to nyeste modeller er Polestar 3 og 4, som de satser stort på:
“Vi har et stærkt momentum, når vi går ind i anden halvdel af året. Vores to nye SUV’er har fået fantastiske anmeldelser fra de globale medier, og de første prøvekørsler blev booket ud, og yderligere pladser bliver hurtigt fyldt op. Skiftet i vores detailhandelsmodel går hurtigere, og vi har styrket vores salgsledelsesteam,” sagde den administrerende direktør Thomas Ingenlath.
“Vi forventer en stærk forbedring af omsætningen i andet kvartal og er fortrøstningsfulde med hensyn til vores forretningsresultater i den sidste del af året. Når vi ser længere frem, vil vores modeludvidelse og øgede markedstilstedeværelse – med syv nye markedslanceringer i 2025 – være vigtige vækstdrivere for os,” sluttede Thomas Ingenlath.
Både Polestar 3 og 4 er elektriske SUV’er med fokus på sporty køreoplevelse, masser af plads og høj komfort. Polestar 4 koster fra 465.000 kr. og Polestar 3 koster fra 675.000 kr.
Polestar har netop lanceret en 2025-model af Polestar 2 med minimale ændringer.
Se også: De bedste og dyreste elbiler i Danmark
Vi anbefaler:
Guide til bedste og billigste ladeboks til hjemmet
De billigste elbiler i Danmark
if har markedets bedste bilforsikring til elbil