Hadefuld tale og misinformation på sociale medier er ude af kontrol
“Der kommer et tidspunkt, hvor ytringsfriheden kan forårsage skade i det virkelige liv, og så er de sociale medieplatforme nødt til at reagere.”
Sådan lød det for nylig fra den tidligere statsminister Helle Thorning-Schmidt, som siden 2020 har været formand for Metas tilsynsråd, ved TNW Conference 2024.
Det bedste og mest aktuelle eksempel på, hvad Helle Thorning-Schmidt mener med dette, finder vi lige nu i Storbritannien.
Se også: Seneste nyt om de sociale medier og apps
Sociale medier faciliterer forbrydelser
Mens Storbritannien kæmper med et udbrud af vold fra højreekstreme grupper på asylcentre over hele landet, lagde Storbritanniens premierminister Keir Starmer vægt på ikke kun at adressere de brugere på sociale medier, der opfordrer til vold, men også de platforme, der gør det muligt for dem at sprede misinformation og organisere sig.
“Lad mig også sige til de store sociale medievirksomheder og dem, der driver dem, at voldelige uroligheder, der tydeligvis er pisket op online, også er en forbrydelse. Det sker i jeres lokaler, og loven skal overholdes overalt,” sagde han på en pressekonference i sidste uge.
Falsk nyhed bredte sig som en steppebrand
Volden brød ud, efter at et knivangreb begået af en 17-årig fra Cardiff resulterede i mordet på tre unge piger den 29. juli. Ifølge en analyse fra Reuters var påstande om, at han var asylansøger eller immigrant, allerede blevet set mindst 15,7 millioner gange på X, Facebook, Instagram og andre platforme, før myndighederne frigav oplysninger om den mistænkte.
Højreorienterede aktivistgrupper organiserede derefter deling af en liste med 36 mål, herunder immigrationscentre, advokatkontorer med speciale i at hjælpe asylansøgere og asylcentre.
Som en tilføjelse til Keir Starmers opfordring opfordrede borgmester Kim McGuinness fra North East, hvis område var plaget af vold, onsdag de britiske ministre til at slå ned på og “fjerne og uansvarlige sociale medievirksomheder”, som har ladet hadefuld tale og uorden sprede sig online.
Elon Musk: “Borgerkrig er uungåelig”
Ironisk nok kastede Elon Musk, der ejer X, sig selv ind i kampen tidligere på ugen og skrev, at “borgerkrig er uundgåelig” som svar på et indlæg, der gav de voldelige demonstrationer skylden for “massemigration og åbne grænser”. Indlægget har indtil videre fået 9,6 mio. visninger.
Civil war is inevitable
— Elon Musk (@elonmusk) August 4, 2024
I mellemtiden har Nigel Farage, som leder højrefløjspartiet Reform UK, trukket en video tilbage, som han offentliggjorde på X dagen efter knivstikkeriet. I denne citerede han “nogle rapporter”, som antydede, at den mistænkte var en flygtning, der var kendt af sikkerhedstjenesterne. En uge senere har han nu trukket sin udtalelse tilbage og indrømmet, at hans “kilde” var den kontroversielle britisk-amerikanske influencer Andrew Tate.
Se også: Meta i problemer: Sagsøgt i 45 amerikanske stater
Balancen mellem ytringsfrihed og hadefuld tale
Dette er blot et af mange eksempler fra hele verden på den shitstorm, der kan komme ud af kontrol i de sociale mediers tidsalder. Verden er nu prisgivet disse platforme og deres beslutninger om, hvordan de bedst håndterer balancen mellem ytringsfrihed og hadefuld tale.
Som tidligere statsminister og nuværende medlem af Metas tilsynsråd var Helle Thorning-Schmidt i en unik position til at dele sin indsigter i det nylige foredrag med titlen “Democracy in Jeopardy: 2 Million votes in 2024”.
“Jeg tror aldrig, vi kommer til at se et valg igen uden manipulerede medier,” sagde Thorning-Schmidt, mens vælgere over hele verden er på vej til stemmeurnerne. Dette år bliver den ultimative prøveklud for de sociale medieplatforme i forhold til, hvordan de skal håndtere misinformation, herunder fremkomsten af deepfakes, der spredes af både almindelige brugere og offentlige personer. Skal de behandles forskelligt?
Og med så stort et globalt antal brugere: Hvordan kan disse platforme så holde styr på moderering af deres indhold? Mens data viser, at X har det laveste antal indholdsanmeldere per bruger i Europa, har platforme som Meta – med 15.000 moderatorer til at håndtere anmeldelser fra 260 millioner brugere i EU – ikke ligefrem en nem opgave. Hvordan kan vi udnytte AI uden helt at overlade denne ekstremt vigtige opgave til bots?
Se også: Vil have advarsel på sociale medier