Deepal S07 – nyt elbilmærke i Danmark
Endnu et nyt elbilmærke kommer nu til Danmark. Changan Automobile, en af Kinas fire største bilproducenter, kommer til Danmark med bilmærket Deepal.
Se også: Specifikationer, rygter og billeder af Deepal S07
Changan kommer til Danmark
Changan har netop annonceret, at de er på vej til Danmark med et udvalg af elbiler, hybrid- og plug-in-hybridbiler. I første omgang kommer elbilen Deepal S07, der er en elektrisk SUV udviklet i samarbejde med Huawei og CATL.
Hvem er Changan? Changan Automobile er en kinesisk bilproducent, der blev grundlagt tilbage i 1862. Changan er statsejet og er en af de såkaldte “Big Four” bilproducenter i Kina, sammen med SAIC Motor, FAW Group og Dongfeng Motor Corporation. I 2023 producerede bilproducenten mere end 20 millioner køretøjer.
I dag har Changan flere mærker under sig, heriblandt Avatr og Deepal, hvor biler fra sidstnævnte mærke vil kunne ses på vejene i Danmark allerede senere i år.
Changan rykker i samme omgang ind i Norge, Tyskland og Holland. Senere udvides til Schweiz, Sverige og Finland. Det stopper dog ikke her, for andre mærker under Changan-paraplyen bliver også introduceret i Europa.
Changan sætter ikke selv navn på andre kommende bilmærker, men et oplagt bud er Avatr.
Den første bil fra Changan i Danmark er Deepal S07, der er en elektrisk SUV og et alternativ til Tesla Model Y. Den kigger vi nærmere på nedenfor.
Se også: Sammenlign alle elbiler i Danmark
Kort om Deepal S07 – konkurrent til Tesla Model Y
Deepal S07 er en elektrisk SUV, som ser ud til at skulle udfordre Model Y, der er den mest solgte elbil i Danmark.
Med sine 4,750 mm i længden, 1,930 mm i bredden og 1,625 mm i højden og en akselafstand på 2.900 mm er den nærmest identisk med en Tesla Model Y.
Den byder på fem siddepladser, stor rummelig kabine og bagagerum på 435 liter og et enormt frunk på 125 liter.
Basismodellen af Deepal S07 har baghjulstræk med 160 kW eller 190 kW motor og et 66,8 eller 80 kWh batteri, som giver en rækkevidde op til 500-550 km efter WLTP-standarden. En opladning fra 30-80 procent tager cirka 35 minutter.
S07 ser ud til at være en veludstyret bil. Vi forventer mængden af udstyr bliver i stil med Tesla, Xpeng og BYD, hvor der nærmest ikke kan tilkøbes ekstraudstyr.
I midterkonsollen sidder en stor 15,6 tommer infotainmentskærm, der i Kina leveres med Huaweis operativsystem til biler, HarmonyOS. Det vides ikke, om elbiler fra Deepal i Danmark kommer med Huawei HarmonyOS. Bilen har også førerasisstentteknologi fra Huawei.
Der understøttes trådløs Apple CarPlay og OTA-opdateringer. Deepal S07 har også et head-up display med AR, ambient belysning, panoramaglastag, LED-lygter, et stereoanlæg med 14 højttalere, sæder af vegansk læder med massage, varme og ventilation – og en lang række sikkerhedsteknologier.
Se også: Test og anmeldelser af nyeste elbiler
Dansk pris på Deepal S07?
Den billigste variant, 125 Pro, koster 149.999 yuan i Kina eller i omegnen af 225.000 kroner, men vi forventer, at det bliver topudgaven 628 Max med en pris på 207.999 yuan eller i omegnen af 340.000 kroner, som kommer til salg i Danmark.
Dermed vil den kun være marginalt dyrere end Tesla Model Y, men rækkevidden kan være bedre.
I Kina har topudgaven en CLTC-rækkevidde på 628 km, som vi forventer vil ligge i omegnen af 525 km efter WLTP-normen. Til sammenligning har basisudgaven af Tesla Model Y en rækkevidde på 455 km, mens Tesla Model Y Long Range med 600 km rækkevidde koster 349.990 kroner.
Se også: De billigste elbiler på vejene i Danmark