Kina-elbiler strømmer til EU

Forud for, at EU’s høje toldsatser på kinesiske elbiler træder i kraft den 31. oktober, var Kinas eksport af elbiler til EU det næsthøjeste niveau nogensinde i september.

Kina-elbiler strømmer til EU

Kina eksporterede mere end 60.000 elbiler til EU i september, viser nye markedstal. Dermed steg antallet af kinesisk producerede elbiler i EU til det næsthøjeste niveau nogensinde.

Boomet sker forud for nye, ekstra høje EU-toldafgifter på kinesisk producerede elbiler, som ventes at træde i kraft i slutningen af denne måned.

Se også: Stem på din favorit til Årets elbil 2025

Næsthøjeste eksport af Kina-elbiler til EU

De i alt 60.517 elbiler, som blev ført ind i EU i sidste måned, er en stigning på 61 procent i forhold til samme måned sidste år.

Kinas eksport af elbiler til EU toppede med 67.455 elbiler i oktober 2023, da Europa-Kommissionen annoncerede, at den ville undersøge, om kinesiske bilproducenter fik ulovlig statsstøtte.

Foto: Bloomberg

Efter at have indført midlertidige toldafgifter i juni sadlede EU i august om og meddelte, at man alligevel ikke vil opkræve den forhøjede told med tilbagevirkende kraft.

4. oktober stemte medlemslandene endegyldigt for at indføre de nye toldsatser på op til 35 procent oven i de eksisterende 10 procent. Kina og EU forhandler dog fortsat om en alternativ løsning, men indtil der findes en sådan, står den forhøjede told på kinesiske elbiler til at træde i kraft den 31. oktober.

Se også: Sammenlign elbiler på pris og kvalitet

Perspektivering

Stigningen i eksporterede elbiler fra Kina til EU tyder på, at de kinesiske elbilproducenter håber at undgå de kommende toldsatser.

Uanset hvad forventes EU’s toldhammer at bremse – men dog ikke afskrække – de kinesiske producenter. De ser nemlig stadig store muligheder i at opnå markedsandele på det lukrative europæiske marked.

Kinesiske elbiler kan ofte sælges til meget højere priser i Europa end i Kina, så trods hævet told øjner de kinesiske producenter fortsat højere fortjenstmargener i EU end i Kina. BYD har for eksempel 10 gange højere fortjeneste på elbilen Seal U i EU end i Kina.

EU’s indgreb mod kinesiske elbiler har fået flere kinesiske producenter til at etablere produktion i EU eller overveje det. BYD vil opstarte produktion i Ungarn og Tyrkiet, og producenter som Xpeng og Zeekr overvejer produktion i Europa.

Vi anbefaler:
Test og anmeldelser af elbiler
Stem på årets elbil 2025
Disse elbiler kommer i 2024, 2025 og 2026
De billigste elbiler i Danmark
Guide til opladning af elbil i hjemmet