Bilproducent: Knapper i biler er dårligt

Er fysiske knapper eller store infotainmentskærme bedst i en bil? Spørger man elbilproducenten Rivian er fysiske trykknapper i biler en fejl.

Bilproducent: Knapper i biler er dårligt

Er det rigtige trykknapper eller touchskærme der er bedst, når det gælder styring af funktioner i biler? Ingen af delene, hvis man spørger den amerikanske elbilproducent Rivian, som kalder fysiske funktionsknapper i biler for en fejl.

Se også: Sammenlign priser, specifikationer og kvalitet på elbiler

Fysiske knapper i biler er en fejl

Det er blevet populært blandt bilproducenter, at gemme essentielle funktioner væk bag store touchskærme. Trenden, der er startet af Tesla, handler om en enorm skærm og et minimalitisk design, hvor de klassiske fysiske knapper ikke ødelægger designet i bilens kabine.

Dog handler det mest om at spare, end at gøre funktioner mere tilgængelig og bilerne brugervenlige og sikre. Det er nemlig billigere, når man kan smide alle funktioner i bilens infotainmentsystem.

Undersøgelser har dog vist, at de fysiske knapper er lettere, hurtigere og mere sikre at bruge under kørsel. Biler uden disse, men med funktionerne gemt i infotainmentsystemet, er også koblet sammen med ulykker.

Senest har Euro NCAP meldt ud, at bilproducenter fremover bliver straffet i deres sikkerhedstest, hvis de gemmer vigtige funktionerne i skærmen.

Ikke nok med det vil også mange forbrugere gerne have de velkendte knapper tilbage i bilerne – og nogle bilproducenter lytter. Volkswagen har meldt ud, at de vil bringe fysiske knapper tilbage. Hyundai har sagt, at de også holder fast i knapperne.

Dog mener Rivian, en amerikansk elbilproducent med en elbil på vej til Europa, at fysiske knapper i biler er en fejl.

Se også: Seneste nyt om elbiler, der kommer i 2024, 2025 og 2026

Digitale assistenter i biler er fremtiden

Derimod mener Wassym Bensaid, der er Chief Software Officer hos Rivian, at den bedste løsning til styring af funktioner i biler er digitale assistenter.

“Ideelt set vil du gerne interagere med din bil via stemmen. Problemet i dag er, at de fleste stemmeassistenter bare er dårlige”, har Wassym Bensaid udtalt.

Rivian mener altså, at digitale assistenter i biler er fremtiden, som en bedre løsning end både knapper og touchskærme.

Langt de fleste nye biler er udstyret med digitale assistenter, både bilproducenternes egen samt mulighed for Google Assistent og Apple Siri, hvis de understøtter Android Auto og Apple CarPlay. De to sidstnævnte kan dog ikke styre funktionerne i bilerne, lige bortset fra biler med Android Automotive med indbygget Google Assistent.

Se også: De bedste elbiler i Danmark lige nu

Perspektivering

At Rivian satser på digitale assistenter peger på en fremtid, hvor biler kan blive endnu mere afhængige af kunstig intelligens, og hvor stemmestyring muliggør sikker og intuitiv betjening.

Teknologien er dog stadig under udvikling, og nuværende stemmeassistenter kæmper med præcision og brugervenlighed. Rivians ambition om at forbedre stemmestyring kunne potentielt skubbe bilindustrien mod mere sofistikeret AI, men der er også en risiko for, at en for tidlig satsning på stemmestyring kan udfordre sikkerheden, hvis teknologien ikke lever op til kravene under kørslen.

Se også: Se priser og book prøvetur i nyeste elbiler

Vi anbefaler:
Derfor skal du lease en elbil i stedet for at købe den
Guide til billigste ladeboks for elbiler
Markedets bedste elbilforsikring finder du hos if