Europæiske bilmærker forbereder prisfald på elbiler
Der kan være store rabatter på vej på elbiler fra de store europæiske bilproducenter, der har brug for at sælge flere elbiler og færre benzinbiler.
Se også: Sammenlign elbilers specifikationer, priser og bedømmelser
Tilbud på elbiler fra europæiske bilmærker
I desperate forsøg på at leve op til nye EU-regler for CO2-udledning, skifter de store europæiske bilproducenter prisstrategi, rapporterer Reuters.
De europæiske bilproducenter hæver nemlig priserne på benzinbiler og gør klar til rabatter på elbiler, hvilket forventes at sætte skub i salget af de sidstnævnte. Det vil nemlig være billigere for producenterne at tjene mindre på elbilerne, end at få en milliardbøde fra EU.
De ellers i forvejen pressede europæiske bilproducenter står nemlig overfor endnu en udfordring, hvor EU indfører strengere regler for CO2-udledning. Lever man som bilproducent ikke op til disse krav, så venter der store bøder.
EU vil drastisk sænke sit loft for bilers kuldioxidudledning fra 1. januar, hvilket betyder, at mindst en femtedel af alle salg fra de fleste bilfirmaer skal være elbiler for at undgå bøder på flere milliarder kroner.
Indtil videre i år har kun 13 % af alle solgte biler i Europa været elektriske, viser data fra lobbygruppen European Automobile Manufacturers’ Association (ACEA).
De strammere regler kommer på et tidspunkt, hvor bilsektoren i forvejen kæmper med overkapacitet på grund af dårligt salg og voksende kinesisk konkurrence, hvor velkendte bilmærker som Volkswagen og Stellantis er yderst pressede.
Se også: Test og anmeldelser af elbiler
EU-bilmærker står til bøder på over 100 mia. kroner
Det står til at blive en dyr affære for de europæiske bilproducenter, hvis de ikke kan leve op til de nye EU-krav om udledning. Volkswagen står til at blive ramt hårdest.
Volkswagen kan nemlig få en bøde på hele 7,7 mia. euro (57 mia. kr.), hvis ikke de kan leve op til kravene fra EU. Alt i alt står de europæiske producenter til bøder for mere end 15 mia. euro, eller mere end 110 mia. kroner. Bøden er på 709 kroner per gram per solgte bil.
VW, Stellantis og Renault har allerede hævet priserne på bilmodeller med benzinmotor i de sidste to måneder, for at gøre de ellers dyrere elektriske modeller tiltrækkende. Prisstigningerne vil hjælpe med at finansiere fremtidige rabatter på elbiler.
Se også: Hvilke elbiler er Bedst i Test?
Perspektivering
Det kan virke til, at EU jokker på europæiske bilproducenter, der i forvejen ligger ned. De europæiske producenter tvinges til at sælge flere elbiler, hvis de vil undgå bøderne fra EU, men det kan give bagslag.
Det er dog ikke sikkert, at rabatter på elbiler virker hos de europæiske bilkøbere. Dyrere benzinbiler kan derfor ende med at betyde, at producenterne blot sælger færre biler, og dermed taber omsætning.
For dem der ønsker at skifte brændstofbilen ud med en elbil, kan det dog være godt nyt. Det tyder nemlig på, at vi i den kommende tid vil se tilbud på elbiler fra de populære europæiske bilmærker. Så det kan sandsynligvis betale sig, at være en smule tålmodig.
Se også: Disse elbiler kommer i 2024, 2025 og 2026
Vi anbefaler:
Skarpe privatleasingpriser på Hyundai-elbiler
De billigste elbiler i Danmark