Kinesiske bilproducenter vil købe VW-fabrikker i Tyskland
Kinesiske bilproducenter og embedsmænd undersøger muligheden for at købe og overtage to Volkswagen-fabrikker i Tyskland, som står til at lukke. Det erfarer Reuters ud fra kilder i den kinesiske regering og Volkswagen.
Der er tale om fabrikkerne i Dresden og Osnabrueck, som Volkswagens ledelse kort før jul besluttede at lukke i henholdsvis 2025 og 2027. Det sker efter stigende konkurrence fra kinesiske bilproducenter og faldende efterspørgsel på elbiler i Europa.
Se også: Alle elbiler fra Volkswagen i Danmark
VW-joint ventures kan overtage fabrikker
De kinesiske producenters interesse i Volkswagens fabrikker i Tyskland sker som led i et forsøg på at komme ind på det europæiske elbilmarked. Overtagelsen kan hjælpe de kinesiske bilmærker med at undgå EU-told på elbiler fra Kina og opbygge markedsandele i Tyskland – et marked, hvor primært tyske og europæiske biler dominerer salget.
Volkswagen er ifølge en kilde i virksomheden åben over for at sælge de to fabrikker til en kinesisk køber, men fagforeningernes modstand og Tysklands tilbageholdehed over for Kina er en reel udfordring.
Stephan Soldanski, der repræsenterer en fagforening fra Osnabrueck-fabrikken, oplyser til Reuters, at medarbejderne ikke vil have noget imod at fortsætte driften på fabrikken, hvis køberne bliver en af Volkswagen joint-ventures med kinesiske bilgiganter.
VW har i dag virksomhederne SAIC Volkswagen, FAW-Volkswagen og JAC-Volkswagen i Kina.
Perspektivering
Mange kinesiske bilproducenter undersøger for tiden steder i Europa til at producere elbiler for at undgå EU’s forhøjede told på elbiler fra Kina. De fleste vælger lande med lavere omkostninger som Ungarn, Tyrkiet og Polen.
Mærker som BYD, Leapmotor og Chery har allerede startet projekter eller planlægger at begynde produktionen snart. Nogle kinesiske mærker overvejer også eksisterende fabrikker i Europa såsom Fords fabrik i Saarlouis i Tyskland og Volkswagens Audi-fabrik i Bruxelles.