EU investerer milliarder i europæisk elbilproduktion
EU-Kommissionen afsætter 1,8 milliarder euro til råvarer til fremstilling af højvoltsbatterier til elbiler og 1 milliard euro til teknologisk innovation, herunder selvkørende biler.
Målet er at reducere afhængigheden af udenlandske batterierleverandører, hvor de to største aktører på markedet, CATL og BYD, begge holder til i Kina.
Ifølge EU-kommissær Apostolos Tzitzikostas vil EU med investeringerne sikre, at næste generations af elbiler ikke kun bliver produceret i Europa, men også at innovationen sker i Europa, og at elbilerne er et produkt af europæisk teknologi.
For nylig annoncerede EU også, at man har valgt at udskyde strammere CO2-krav efter ønske fra de europæiske bilproducenter, som har måttet købe CO2-kreditter af blandt andet Tesla på deres egen bekostning for at undgå milliardstøre bøder af EU.
Se også: Sammenlign elbiler på pris og kvalitet
Perspektivering
En styrket forsyningskæde i EU vil absolut være på sin plads i en tid med øgede geopolitiske spændinger mellem EU, USA og Kina. Mindsket afhængighed af især Kina til produktion af elbiler vil styrke de europæiske bilproducenters konkurrenceevne over for især kinesiske elbilmærker, som sætter alle sejl ind på at overgå de europæiske bilmærker på pris og teknologisk innovation med massiv støtte fra Kina.
Læs meget mere om, hvilke teknologiske fremskridt der sker inden for elbiler. Se også alle de elbiler på markedet, der ikke er fra Kina.
Vi anbefaler:
Kommende elbiler i 2025, 2026 og 2027
Se priser på de billigste elbiler
Test og anmeldelser af elbiler
Hvilke elbiler er Bedst i Test?