Volkswagen og Uber udruller tusindvis af selvkørende ID. Buzz
Volkswagen ADMT ((Autonomous Driving Mobility & Transport)) samarbejder med Uber om at sende tusindvis af førerløse ID. Buzz-minbusser ud på vejene i USA hen over det næste årti.
Projektet starter i Los Angeles med test allerede sidst på året, mens de første selvkørende ture bliver tilbudt via Uber-appen fra 2026. Til en start vil der være en operatør ombord, som kan overtage kørslen, hvis det bliver nødvendigt. På sigt skal bilerne dog være helt førerløse.
Volkswagen leverer både bilerne og softwaren til at afvikle den førerløse kørsel. Den selvkørende Volkswagen ID. Buzz er udstyret med med 13 kameraer, ni LiDAR-sensorer, fem radarsensorer, flere højtydende computere til at behandle datasignalerne og redundante systemer til bremser, styring og strømforsyning.
Se også: Se alle elbiler fra Volkswagen
Uber og Volkswagen udfordrer Waymo
Volkswagen er en af flere store bilproducenter, som satser stort på selvkørende teknologi. Volkswagens mobilitetstjeneste MOIA er efterhånden blevet en stor aktor på området og har siden 2021 arbejdet på at udvikle og teste førerløse sin egen samkørselstjeneste i Hamburg og Hannover.
Uber er en af de andre store aktører inden for selvkørende biler, og ved at bringe tusindvis af Volkswagen ID. Buzz ud på vejene opnår de to virksomheder en synergieffekt, der gør dem til en stor konkurrent til Googles Waymo-tjeneste.
Perspektiverne i selvkørende biler er da også enorme. Rigtig mange personbiler transporterer kun én person ad gangen, hvilket skaber trængsel på vejene. Selvkørende biler kan løbende samle flere passagerer op under en køretur, og fordi bilerne indgår i et stort netværk, kan de intelligent, effektivt og hurtigt blive kontrolleret og tildelt rejsende, som anmoder om en køretur.
Potentielt kan selvkørende biler give færre biler på vejene, fordi vejnettet udnyttes mere effektivt. Det kan give plads til at omdisponere parkeringspladser til grønne områder eller boliger.
En af de store fordele ved selvkørende biler er, at de øger mobiliteten for den del af befolkningen, der af forskellige årsager ikke selv kan sidde bag rattet. Selvkørende biler står også til at blive langt sikrere end os mennesker, hvor uopmærksomhed er den helt store synder.
Teknologi kan dog fejle, og der er derfor også behov for klare regler for, hvem der har ansvaret i tilfælde af ulykker, ligesom der er flere etiske dilemmaer ved brug af teknologien. Hvordan skal den for eksempel vælge mellem to dårlige udfald, når teknologien skal reagere på en uforudset hændelse i løbet af et splitsekund?
Se også: Sammenlign alle elbiler i Danmark
Perspektivering
Selvkørende teknologi er i hastig udvikling i disse år. Heldigvis er teknologien under skarpt opsyn fra myndighederne over hele verden, og udrulningen sker derfor i små skridt. Læs mere om fordele, ulemper og perspektiver ved selvkørende teknologi.
Vi anbefaler:
Hvilken ladeboks og ladeløsning skal jeg vælge?
Priser på de billigste elbiler
Hvorfor vælge elbil?
Test og anmeldelser af elbiler
Sådan passer du bedst på elbilens batteri
Elbiler der er Bedst i Test
Kommende elbiler i 2025, 2026 og 2027