Toyota bZ4X Touring: Stor SUV med 560 km rækkevidde

Toyota bZ4X Touring er en ny elektrisk SUV, der er højere, længere og har et større bagagerum end den almindelige bZ4X. Den nye bZ4X Touring har en lang rækkevidde på op til 560 km.

Toyota bZ4X Touring: Stor SUV med 560 km rækkevidde

Toyota bZ4X Touring er den fjerde elbil fra det japanske bilmærke og er en storebror til den almindelige bZ4X.

Den nye Toyota bZ4X Touring er større end bZ4X, har længere rækkevidde, flere hestekræfter og højere trækkraft end den almindelige bZ4X.

Se også: Alle elbiler fra Toyota i Danmark

Toyota bZ4X Touring – elbil med stort bagagerum

Toyota har ud af det blå annonceret elbilen bZ4X Touring, der forventes lanceret i Danmark i første halvdel af 2026.

Lige som bZ4X er den en SUV, men låner designelementer fra en stationcar. Helt kort betyder det, at Toyota bZ4X Touring er en rummelig elbil af typen SUV med fem siddepladser, som tilføjer et større bagagerum.

Den nye bZ4X Touring er 140 mm længere og 20 mm højere end den normale bZ4X, og samtidig er bagagerummet vokset til 600 liter. Det er 148 liter mere end i bZ4X.

Toyota selv beskriver bZ4X Touring som “endnu mere rettet mod kunder med en aktiv livsstil, som ønsker en alsidig bil med plads til hele familien og til feriebagagen eller sports- og fritidsudstyret.”

Firehjulstræk, høj ydeevne og lang rækkevidde

Der kommer kun én batteristørrelse til bZ4X Touring – nemlig et større 74,7 kWh batteri, som giver SUV’en en forventet rækkevidde på op til 560 km. Det endelige officielle tal for rækkevidden er klar tættere på introduktionen. Til sammenligning har den normale bZ4X et 64 kWh batteri med en rækkevidde på 513 km.

Ved DC-lynladning kan bilen oplades med op til 150 kW, hvilket muliggør en opladning fra 10 til 80 procent på cirka 30 minutter.

bZ4X Touring fås ligesom den almindelige bZ4X enten med forhjulstræk eller firehjulstræk. Den forhjulstrukne udgave yder 165 kW (224 hk), mens den firehjulstrukne udgave yder 280 kW (380 hk). Det gør Toyota bZ4X Touring til den mest kraftfulde elbil i Toyotas modelprogram.

Kabinen ligner noget, vi kender fra bZ4X. Layoutet er mere eller mindre det samme, men mange detaljer er opdateret. Midterkonsollen har fået plads til to telefoner, der kan oplades trådløst, og området omkring infotainmentskærm og gearvælger er også opdateret. Umiddelbart til det bedre.

På instrumentbrættet ses også interiør med brunt indtræk i stedet for sort eller lysegrå. Infotainmentsystemet ser ud til at være uændret. Det er hurtigt, og der er Android Auto og Apple CarPlay, men det er uhyre simpelt og mangler funktioner og apps sammenlignet med mange andre moderne infotainmentsystemer i andre elbiler.

Toyota bZ4X Touring kan blive et hit, hvis prisen er god

Toyota bZ4X Touring ligner en yderst spændende tilføjelse til bZ4X, som der sagtens kan gøre det godt i Danmark, forudsat at prisen ikke bliver alt for høj sammenlignet med den almindelige bZ4X.

Vi kender endnu ikke prisen på elbilen, men vi forventer, at den kun bliver en tand dyrere end bZ4X. I bedste fald 350.000 kr. – muligvis lidt dyrere.

Kan Toyota holde prisen på bZ4X Touring nede i et lavt leje, skal den japanske producent nok få solgt mange eksemplarer af den nye familiebil.

Toyota kan samtidig også friste med en serviceaktiveret garanti, der gælder, indtil bilen fylder 10 år eller har kørt 185.000 km, alt efter hvad der kommer først.

Det er dog en skam, at Toyota bZ4X Turing ikke umiddelbart kan fås med 7 sæder – noget, som den ekstra længde og højde burde kunne muliggøre. Det er dog noget, der kan komme på et senere tidspunkt.

Toyota forventer, at bZ4X Toruing kommer til salg i første halvdel af 2026.

Artiklen opdateres …