MG lancerer elbilerne IM5 og IM6 i Europa
I forbindelse med den engelske motorsportsfestival Goodwood Festival of Speed har MG løftet sløret for et nyt elbilmærke i Europa. IM Motors er et premium mærke under kinesiske SAIC, der blandt andet imponerer med de første semi solid state-batterier.
Se også: Disse elbiler kommer i 2025, 2026 og 2027
IM5 og IM6 bliver de første elbiler fra IM Motors
Elbilmærket IM Motors er nu officielt lanceret i England. IM Motors, eller “Intelligence in Motion”, er et premium elbilbrand grundlagt i december 2020 som et joint venture mellem den kinesiske bilproducent SAIC Motor, teknologiselskabet Zhangjiang Hi‑Tech og e-handelsgiganten Alibaba.
De første to elbiler fra IM Motors er sedanen IM5 og SUV’en IM6, der skal imponere med deres høje kvalitet til prisen.
Ud over høj bygge- og materialekvalitet og et stort udvalg af udstyr, er elbilerne fra IM spækket med ny nyeste teknologi, som LiDAR-sensor, semi solid state-batteriteknologi og avancerede førerassistentsystemer.
Se også: Bedste store elbil til familien under 300.000 kr.
IM5 kan få semi solid state-batteri
IM5 er en sedan og konkurrent til elbiler som Tesla Model 3, Hyundai Ioniq 6 og BYD Seal. IM5 er lanceret i tre varianter: Standard, Long Range og Performance.
Basismodellen byder på 800 volt teknologi og kan lynlade fra 10-80 % på 17 minutter med en effekt op til 392 kW.
I topmodellen har den en ydeevne på hele 569 kW (763 hk) og 100 kWh batteri med rækkevidde op til 750 km (CLTC) – over 650 km efter WLTP-standarden.
I Kina findes IM5 dog med et semi solid state-batteri på hele 123,7 kWh, som giver den en rækkevidde over 1.000 km – omkring 800 km herhjemme.
Prisen på IM5? Vi forventer, at en dansk pris på IM5 vil lyde på omkring 300.000 kr.

IM6 udfordrer de mest populære elbiler
IM6 er en SUV og konkurrent til de mest populære elbiler i Danmark, som Volkswagen ID.4, Skoda Enyaq og Tesla Model Y.
IM6 er en stor SUV med en længde på knap fem meter og en akselafstand på 2,9 meter, der skal friste med en enorm stor og lækker kabine, masser af udstyr og en lang rækkevidde i basismodellen.
Den har nemlig et stort 100 kWh batteri i basismodellen, som giver den en rækkevidde på op til 760 km (CLTC) – omkring 600 km efter WLTP.
Der er ikke yderligere specifikationer på de modeller, som introduceres i England, men i Kina yder topmodellen op til 579 kW (776 hk).
Se også: Test af alle de nyeste elbiler i Danmark

Se også: Tilbud på privatleasing af elbil til familie
Perspektivering
Elbilerne fra IM kan blive nogle spændende konkurrenter på det europæiske elbilmarked. De forventes også introduceret i Danmark, men vi afventer stadig informationer fra den danske importør.
Samtidig bliver det en svær opgave for IM Motors herhjemme, hvor danskerne i stor stil foretrækker elbiler fra de bilmærker, som de i forvejen kender. Vi begynder dog at se, at de kinesiske elbiler er så gode og billige, at nogle danskere ikke kan holde fingrene fra dem.
Men der er ingen tvivl om, at prisen på kinesiske elbiler er vigtig – og dermed også for IM.
Følg med i salget af elbiler i Danmark her.
Vi anbefaler:
Guide til opladning af elbil derhjemme
Priser på de billigste elbiler i Danmark
Se hvilke elbiler der er Bedst i Test