Volkswagen sagsøgt for farlige touchknapper

Et gruppesøgsmål hævder, at touchknapperne i Volkswagen ID.4 er farlige og har ført til ulykker. Fra 2026 straffer EuroNCAP biler med unødvendige touchknapper.

Volkswagen sagsøgt for farlige touchknapper

Volkswagens udskældte berøringsknapper på rattet i den populære ID.4 er både fejlramte og farlige. Sådan lyder påstanden i et nyt søgsmål i USA.

De mange berøringsknapper og store touchskærme i elbiler øger risikoen for ulykker, og det får Euro NCAP til at straffe biler med unødvendig touchbetjening fra næste år.

Se også: Alle elbiler fra Volkswagen

VW-ejere: Touchknapper i ID.4 udløser ulykker

To Volkswagen ID.4-ejere i USA har anlagt et gruppesøgsmål mod Volkswagen USA, fordi bilens berøringsfølsomme knapper på rattet angiveligt har forårsaget ulykker.

Sagen dækker ID.4-modeller solgt mellem 2021 og 2023 og hævder, at de haptiske knapper, som erstattede fysiske knapper, er fejlbehæftede, da de kan aktivere den adaptive fartpilot utilsigtet.

Ifølge flere ejere skulle Volkswagen ID.4 pludselig sætte i fart, hvilket førte til skader og personulykker.

Søgsmålet kræver, at Volkswagen tilbagekalder de påståede berørte elbiler.

Se også: Se hvilke elbiler der er Bedst i Test

EuroNCAP kræver fysiske knapper fra 2026

Volkswagen implementerede touchknapperne på rattet og under infotainmentskærmen tilbage i 2019. Mange kunder og anmeldere, herunder os, har gentagne gange kritiseret knapper.

Allerede i 2022 bekræftede Volkswagen, at man vil rette op på fortidens fejl ved at vende tilbage til almindelige knapper. I Volkswagens kommende ID. 2all og ID. EVERY1-konceptbiler finder vi blandt andet traditionelle knapper på rattet.

Det er tidligere blevet påvist, at berøringsknapper og berøringsskærme i biler er farlige, fordi de øger uopmærksomheden. Det er svært at finde de rigtige knapper uden at skulle rette blikket mod berøringsområderne, da der ikke er nogen tydelig adskillelse mellem knapperne og en tydelig taktil respons.

Volkswagens touchknapper er særligt udskældte, fordi de har to niveauer af tryk. Ofte, når man ønsker at lave et blødt tryk, kommer man til at lave et hårdt tryk, eller omvendt – og det skaber stor frustration og ikke mindst potentielt farlige situationer ved betjening af den adaptive fartpilot.

Volkswagen er ikke ene om at gå væk fra touchknapper. Hyundai har også valgt at genintroducere fysiske knapper – noget vi kun kan bifalde.

Udviklingen kommer formentlig som en konveksens af, at Euro NCAP fra 2026 vil begynde at kræve fysiske knapper til betjening af visse grundlæggende funktioner for at opnå topkarakter.

Se også: Test og anmeldelser af elbiler

Perspektivering

Når vi bedømmer elbilers infotainmentsystem, indgår betjening af knapper omkring touchskærmen og ikke mindst rattet i den samlede bedømmelse.

Der er stor forskel på, hvor god betjening og hvor godt et infotainmentsystem forskellige elbiler har. Se elbiler med det bedste infotainmentsystem.

Vi anbefaler:
Her er de absolut billigste elbiler på de danske veje
Se de billigste elbiler 2025, 2026, 2027