Så vigtig er den nye GLC EQ for Mercedes
Mercedes-Benz er klar med elbilen GLC with EQ Technology – en ny SUV, der markerer en ny æra for mærkets mest populære model, GLC.
Men hvorfor er den nye GLC EQ så vigtig en elbil for det tyske bilmærke? Det kan du læse mere om her, hvor du også kan se de første billeder og specifikationer på GLC EQ.
Se også: Alle elbiler fra Mercedes-Benz
Her er den nye Mercedes-Benz GLC EQ
Mercedes-Benz har nu endelig løftet hele sløret for den nye SUV GLC with EQ Technology, der viser enorme forbedringer i deres elbilteknik.
GLC EQ er en SUV i den store mellemklasse, der blandt andet byder på stor rummelighed, lang rækkevidde, hurtig opladning, lækker kabine, nyt infotainmentsystem og en ny enorm oplyst kølergrill.
GLC EQ er bygget på en ren elbilplatform, hvor Mercedes viser stor teknisk fremgang. Den byder blandt andet på en rækkevidde op til 713 km med et 94 kWh batteri. Forbruget er rekordlavt på ned til 14,9 kWh/100 km, hvilket er imponerende for en SUV i denne størrelse.
Takket være et 800-volt batterisystem kan det store batteri på 94 kWh lynlades med en høj effekt på op til 400 kW ligesom i den direkte konkurrent BMW iX3. 10 minutters opladning tilfører hele 303 km strøm. Dertil understøtter den tovejsopladning.
Topmodellen af den nye GLC EQ, GLC 400 4MATIC, vil have to elektriske motorer, firehjulstræk og en ydeevne op til 360 kW.
Se også: Specifikationer, billeder og pris på Mercedes GLC EQ
Ny kabine med forbedret kvalitet og software
Indvendigt imponerer GLC med en 99,3 cm (39 tommer) ny bred MBUX Hyperscreen, der er Mercedes’ navn for en infotainmentskærm, som strækker sig over hele instrumentbrættet (ekstraudstyr).
Kabinen har fået nyt design, stemningsfuld belysning og muligheden for et certificeret vegansk interiør. Ligeledes ser kvaliteten umiddelbart også forbedret ud.
Komforten er forbedret med mere plads, luftaffjedring, bagakselstyring og AGR-certificerede sæder. Bagagerummet rummer fornuftige 570 liter, som kan udvides til 1.740 liter. Foran er et stort frunk på 128 liter.
Mercedes-Benz GLC EQ udmærker sig desuden ved at kunne trække yderst fornuftige 2,4 ton.
Det AI-drevne MB.OS styrer alt fra infotainmentsystemet til bilens førerassistentsystemer og kan opdateres over the air (OTA).
Se også: Test og anmeldelser af elbiler
Mercedes’ vigtigste elbil til dato
Den nye GLC EQ markerer et stort skridt fremad for Mercedes, både når det gælder elbilens hårde specifikationer og i forhold til design, software og den generelle kvalitetsoplevelse, som i dag er en selvfølge i denne prisklasse.
Mercedes har allerede et bredt udvalg af elbiler, men GLC EQ er uden tvivl den vigtigste model hidtil. GLC’en er mærkets mest solgte bil på verdensplan, og når den nu lanceres som rendyrket elbil, er forventningerne naturligvis enorme.
Overgangen til elbiler har dog ikke været let for Mercedes. Tidligere modeller har fået kritik for at halte efter på især design, software og brugeroplevelse. Netop derfor skal GLC EQ vise, at Mercedes kan levere elbiler helt i front, både teknologisk og kvalitetsmæssigt.
Alt tyder på, at GLC EQ har potentialet til at lykkes. Spørgsmålet er blot, om det nye, mere minimalistiske cockpitdesign bliver en styrke eller om det risikerer at fremmedgøre loyale Mercedes-kunder, der er vant til mere klassiske løsninger.
Se også: Kommende elbiler i 2025, 2026 og 2027
Alternativer til Mercedes-Benz GLC EQ
Den nye Mercedes-Benz GLC EQ ser umiddelbart lovende ud, men prisen er selvfølgelig ganske afgørende. En pris er de ikke klar med endnu.
Vi forventer, at den vil koste omkring 650.000 kr. for den billigste variant.
Blandt alternativerne fra andre bilmærker er der Volvo EX90, Audi Q6 e-tron, Polestar 3, Porsche Macan Electric og ikke mindst den nye BMW iX3, som netop også er lanceret.
Vi anbefaler:
Disse elbiler er bedst i test
Stor test: Her er de bedste SUV’er
Test og anmeldelser af elbiler