Hyundai vil fjerne LED-lysbjælken
Elbilers design udvikler sig hele tiden. I de seneste år har LED-lysbjælken været den helt store trend, men nu vil Hyundai skrotte den designdetalje, der nærmest er blevet et statussymbol for elbiler.
Så sent som i juni introducerede Hyundai SUV’en Ioniq 9 med netop en lysbjælke, men nu skal det være slut.
Læs mere om elbiltrenden, som Hyundai vil afskaffe og bruge på én og samme tid.
Se også: Se Hyundais udvalg af elbiler
Hyundai vil gøre op med LED-lysbjælken
Mange elbiler kan kendes på, at de har en karakteristisk LED-lysbjælke foran i hele bilens bredde. Men nu mener Hyundais designchef Simon Loasby, at det nu er tid til at stoppe den trend, som man kan finde i elbiler fra blandt andet Hyundai selv, Xpeng, Tesla, Rivian, Lucid, Kia, Cupra, Mercedes-Benz, Polestar, Porsche og Volkswagen.
Ifølge Hyundai har lysbjælken været et statussymbol for elbiler, men den er både dyr og ikke længere nødvendig på de fleste markeder, lyder det.

I stedet vil Hyundai differentiere sig med sit unikke pixel-lygtedesign, som allerede kendes fra IONIQ-modellerne og er blevet kopieret af andre bilproducenter såsom Fiat med sin kommende Panda-elbil.
Hyundai er allerede gået væk fra LED-lysbjælkerne i den seneste konceptbil, Concept Three, der ventes lanceret som IONIQ 3 en gang i 2027. I stedet anvendes et mere futuristisk pixel-udtryk.
Se også: Guide til billigste ladeboks for elbiler
Hyundai vil af med lysbjælken, men bruger den stadig
Det er bemærkelsesværdigt, at lige netop Hyundai nu afviser LED-lysbjælken som designtræk, når den sydkoreanske bilproducent så sent som i juni 2025 introducerede netop en lysbjælke i flagskibet, SUV’en Ioniq 9.
Hyundai vil sikkert argumentere for, at Ioniq 9 ikke anvender en lysbjælke i klassisk forstand, da det er individuelle dioder, men faktum er, at pixel-LED-bjælken tjener præcis samme formål som enhver anden LED-lysbjælke.
Det sender blandede signaler, når Hyundai gør én ting og siger en anden ting. På den ene side ønsker Hyundai at markere sig med sit pixel-design, men på den anden side investerer de stadig i det designgreb, de nu afviser.
Uanset om Hyundais biler har lysbjælke eller ej, ser den sydkoreanske producent ud til at have succes med sine nuværende elbiler. I Europa var Hyundai i 1. halvår 2025 den 10. største elbilproducent og solgte flere elbiler end bilmærker som Peugeot, BYD, Cupra, Ford, Citroën, Opel, Mini, MG, Polestar og Toyota.
Endnu bedre går det for Hyundai i Danmark, hvor bilmærket er 8. størst. Kun BMW, Kia (som er ejet af Hyundai-koncernen), Audi, Mercedes-Benz, Tesla, Skoda og Volkswagen solgte i 1. halvår 2025 flere elbiler i Danmark end Hyundai.
Perspektivering
Vil du se flere tal for de forskellige bilmærkers popularitet i Danmark og Europa? På Mobilsidens statistikside kan du se salgstal og statistik for elbiler i 2025.
Vi anbefaler:
Test og anmeldelser af elbiler
Disse elbiler er Bedst i Test
Kommende elbiler i 2025, 2026 og 2027