Elbilers sikkerhed: LiDAR trumfer kameraer

I de kommende år kommer der meget billigere elbiler med LiDAR-teknologi, som giver de bedste og sikreste førerassistentsystemer. Men hvad er LiDAR, og hvordan virker det?

Elbilers sikkerhed: LiDAR trumfer kameraer

Elbiler er under hastig udvikling for tiden – det samme er førerassistentsystemerne. De førerassistentsystemer, som anvender laserteknologien LiDAR, giver uovertruffen sikkerhed, og snart bliver teknologien tilgængelig i billigere elbiler.

Med LiDAR-teknologi bliver elbiler meget sikrere – læs mere om LiDAR og teknologiens mange fordele.

Se også: Disse elbiler er Bedst i Test

Nissan vil gøre elbiler med LiDAR tilgængelig for flere

Nissan vil i løbet af 2027 introducere næste generation af sit ProPILOT-førerassistentsystem med avanceret LiDAR-teknologi i kommende elbiler.

LiDAR anvender laser og kan registrere objekter mere præcist og på længere afstand end kameraer, hvilket forbedrer sikkerheden ved høj hastighed og i mørke.

Sammen med AI-software fra Wayve skal Nissans nye system give en mere menneskelignende køreoplevelse, øge trafiksikkerheden og skabe større tryghed for både fører og medtrafikanter.

Aktuelt testes teknologien i en prototype på Nissan Ariya, som koster fra 265.000 kr. i Danmark.

Se også: Alle kommende elbiler i 2025, 2026 og 2027

Hvad er LiDAR, og hvordan virker det?

LiDAR (Light Detection and Ranging) er en teknologi, der bruger flere hundredetusinder af laserpulser i sekundet til at måle afstande og skabe et præcist 3D-kort over omgivelserne. I elbiler LiDAR-sensoren som regel placeret på bilens tag. Teknologien bruges også flittigt i robotstøvsugere og på mange smartphones til at registrere dybde og måle afstande.

Eksempel på, hvordan LiDAR sanser omgivelserne. Foto: Luminar

I elbiler giver LiDAR en enorm sikkerhedsfordel, fordi teknologien giver et ekstra lag af redundans i kombination med kameraer og radarer. Hvor kameraer kan blive blændet af sol eller have svært ved at vurdere afstande korrekt, og radarer mangler præcision til registrering af objekter, giver LiDAR meget nøjagtige afstandsmålinger, fungerer effektivt i mørke og giver bilers førerassistentsystemer en meget præcis dybde- og afstandsfornemmelse.

Dermed er elbiler LiDAR mere pålidelige end elbiler med kamerabaserede førerassistentsystemer som hos Tesla eller de mange elbiler, som bruger både kameraer og radarer i kombination. Her kan objekter på vejbanen blive registreret forkert eller slet ikke registeret. Det problem løser LiDAR, da sensoren kan se længere, mere præcist og under forhold, hvor kameraer og/eller radar ikke slår til.

Hidtil har LiDAR-teknologien været forbeholdt dyre elbiler i prislejet 500.000 til 1 mio. kr., hvilket har gjort teknologien utilgængelig for langt de fleste danskere. Med Nissans planlagte introduktion af teknologien i masseproducerede biler fra 2027 bliver LiDAR for første gang tilgængelig i almindelige elbiler, der er til at betale.

Bilproducenter, der i de kommende år insisterer på ikke at integrere LiDAR, risikerer at sakke bagud i udviklingen mod fuldt selvkørende biler, hvor høj sikkerhed, præcision og redundans bliver afgørende konkurrenceparametre.

Se også: Test og anmeldelser af elbiler

Perspektivering

I tvivl om forskellen på de forskellige typer af førerassistentsystemer der findes? Læs mere fordele og ulemper ved selvkørende biler.

Førerassistentsystemer har stor betydning, når Euro NCAP bedømmer elbilers sikkerhed. Se de sikreste elbiler på markedet.

Vi anbefaler:
Sådan passer du bedst på elbilens batteri
Priser på de billigste elbiler i Danmark