Nye afgifter på elbiler vil bremse salget

Stigende afgifter på elbiler i 2026 gør det dyrere for danskere at købe elbiler og vil føre til et markant fald i salget af elbiler, som i september 2025 slog rekord med 9 ud af 10 solgte biler.

Nye afgifter på elbiler vil bremse salget

Om få måneder stiger registreringsafgiften på elbiler. Det er dårligt nyt for dig som elbilist og ikke mindst salget af elbiler.

I september er 9 ud af 10 personbiler elbiler, men erfaringer fra Sverige viser, at stigende afgifter bremser salget af elbiler – se de kommende afgiftsstigninger.

Se også: Sammenlig elbiler på pris og kvalitet

Rekord: 9 ud af 10 solgte biler er elbiler

I september 2025 slog salget af elbiler rekord, da 9 ud af 10 nye biler til private var elbiler.

Den grønne omstilling af den danske bilpark er dog truet af usikkerhed om bilafgifterne, som stiger 1. januar 2026.

Ifølge brancheforeningen Mobility Denmark viser erfaringer fra Sverige, hvor hurtigt salget kan gå i stå, når et land fjerner de økonomiske incitamenter til at købe elbiler. For to år siden var Sverige længere fremme end Danmark, men nu er andelen af elbiler faldet til under 35 procent, efter den politiske støtte til elbilerne forsvandt.

Se også: Test og anmeldelser af elbiler

Afgiftsstigninger får salget af elbiler til at gå i stå

I EU er Danmark duksene, når det gælder salget af elbiler. I ingen andre EU-lande udgør elbilerne en så høj andel af salget. Uden for EU er det kun Norge, som er længere fremme med udrulningen af elbiler.

Fra 2026 står danskerne dog til at opleve markante afgiftsstigninger på elbiler, hvilket kan ændre bilmarkedet drastisk.

 

Grænsen for, hvornår elbiler skal betale registreringsafgift, sænkes fra 419.000 til 362.300 kr., og det betyder, at mange populære elbiler bliver dyrere. En Volkswagen ID.4 til omkring 380.000 kr. vil stige knap 10.000 kr. i afgift, mens en Tesla Model Y til 400.000 kr. vil stige over 24.000 kr. For større og dyrere modeller som Kia EV9 eller BMW i4 kan regningen vokse med 40.000-50.000 kr., og en Porsche Taycan vil blive over 80.000 kr. dyrere.

For danskerne betyder afgiftsstigningerne, at mange vil overveje enten:

  • en billigere elbil end planlagt, som pålægges en lavere eller slet ingen afgift
  • en billigere fossilbil eller plugin-hybridbil
  • helt at udskyde eller droppe bilkøbet

Resultatet kan blive et markant fald i elbilsalget – præcis som i Sverige og Tyskland, hvor manglende incitamenter fik salget til at styrtdykke. Hvor elbiler i dag udgør 9 ud af 10 solgte biler, kan det pludselig blive under halvdelen eller det, der er værre.

Dermed risikerer Danmark at trykke på bremsen for den grønne omstilling, netop som elbilerne for alvor har fået fodfæste herhjemme.

På den anden side er regeringen også nødt til at finde på en gangbar model, hvor indtægterne fra bilparken bibeholdes i takt med overgangen til elbiler. Her har såkaldt roadpricing – en løbende afgift på alle biler, hvor man betaler for, hvor meget man kører – været på tale, men det det er usikkert, om det bliver en realitet.

Se også: Guide til bedste ladeboks til elbiler

Perspektivering

Er du på udkig efter en ny elbil i 2026, som ikke bliver dyrere i afgift? I Elbilmatch kan du se alle de billigste elbiler og dermed alle elbiler under 362.300 kr., som ikke stiger i afgift.

Vi anbefaler:
Sådan lader du, når elprisen er lavest
Vil du prøve en elbil? Prøv elbiler fra Hyundai
Find den bedste forsikring til elbil
De billigste elbiler på vejene i Danmark