Ny Nissan Ariya får nyt design og stor forbedring
Nissan har opdateret mellemklasse-SUV’en Ariya med nyt design, Google-baseret infotainmentsystem og V2L-funktion.
Men hvis Ariya skal udfordre de bedste SUV’er i mellemklassen, kræver det lavere priser end i dag – se den nye Nissan Ariya.
Se også: Priser, specifikationer og billeder af Nissan Ariya
Design inspireret af Leaf og nyt infotainmentsystem
Nissan har givet SUV’en Ariya et stort facelift. Designet er blevet simplere og mere strømlinet med en front uden kølergrill inspireret af den kommende opdatering af Leaf.
Den nye Nissan Ariya har også helt nye LED-forlygter og en mere minimalistisk kofanger. Dertil har den nye fælge og en frisk turkis farve.
Nissan Ariya er baseret på samme platform som Renault Scenic E-Tech Electric, og det ses også indvendigt, hvor bilen nu bruger samme Android Automotive-infotainmentsystem fra Google med adgang til Android-apps.
Den nye Nissan Ariya har også funktionen vehicle-to-Load (V2L), der kan levere strøm til eksterne enheder.

Nissan har ændret i affjedringen, så den er tilpasset japanske veje, mens drivlinje og batteri forbliver uændrede. Det vil sige et 63 eller 87 kWh batteri med en WLTP-rækkevidde på omkring 404 og 536 km.
I første omgang lanceres den kun i Japan sidst på året. Nissan Danmark kan ikke oplyse, om Ariya kommer til Danmark, men vi forventer at se den i herhjemme i løbet af 2026.
Se også: Alle elbiler fra Nissan
Ny Nissan Ariya skal blive billigere
Vi kender endnu hverken mange af de tekniske detaljer eller prisen på den opdaterede Nissan Ariya. Den eksisterende Nissan Ariya er en virkelig god SUV i mellemklassen, som får bedømmelsen 80/100.
At dømme ud fra det foreløbige design og ikke mindst det stærkt forbedrede infotainmentsystem er der potentiale til en elbil, der kan klare sig ganske flot i test og blive et reelt alternativ til populære mellemklasse-SUV’er som Tesla Model Y, Skoda Elroq/Enyaq, Volkswagen ID.4, Xpeng G6 og ikke mindst Renault Scenic E-Tech Electric, som den deler teknologi med.
Det helt store problem ved Nissan Ariya er dog prisen i forhold til kvaliteten. Den har hidtil været for dyr i forhold til konkurrenterne. I dag koster Nissan Ariya med stort batteri, 536 km rækkevidde og 11 kW AC-opladning 330.000 kr. (dog kun 300.000 kr. som lagerbil med 3,7 kW AC-opladning). Det er for dyrt, når vi kigger på de mange glimrende alternativer, som den er oppe imod.

Skoda Elroq 85 med 568 km rækkevidde får bedømmelsen 82/100 (virkelig god) og koster 314.995 kr., mens Renault Scenic E-Tech Electric med 625 km rækkevidde og bedømmelsen 83/100 (virkelig god) koster 299.990 kr.
Der også SUV’en Xpeng G6 Standard Range, som til 299.990 kr. inkluderer alt i udstyr og er Ariya teknologisk overlegen, men som til gengæld ikke kører helt lige så langt (470 km). Her får du en elbil med bedømmelsen 90/100 (uovertruffen).
Også Hyundai Ioniq 5, der får bedømmelsen 85/100 (fremragende), er et bedre køb end Nissan Ariya. Her får du godt nok kun 440 km rækkevidde, men en teknologisk bedre bil og en lavere pris på 289.995 kr. For 25.000 kr. ekstra kan der tilkøbes enten mere udstyr eller længere rækkevidde på 570 km.
For at den nye Nissan Ariya skal være rigtigt interessant kræver det altså en pris omkring 250.000 kr. for varianten med lille batteri og en pris under de 300.000 kr. for varianten med stort batteri. Vi har set Nissan prissætte den nye bybil Micra lidt højere end den tilsvarende Renault 5 E-Tech Electric, så det samme vil formentlig gælde for den nye Ariya.
Se også: Sammenlign alle SUV’er
Perspektivering
SUV’er i mellemklassen er den type elbil, der sælges klart flest af, og der er mange forskellige at vælge mellem. I tvivl om, hvilken SUV du bør vælge? Sammenlign alle SUV’er på pris og kvalitet.
Vi anbefaler:
Priser på de billigste elbiler i Danmark
Kommende elbiler i 2025, 2026 og 2027
Test og anmeldelser af elbiler
Vores guide til bedste ladeboks til elbiler
Alle elbiler i Danmark rangeret efter pris