Sådan lader du din elbil billigst

Strømprisen ændrer sig hele tiden, og forskellen mellem de dyre og billige timer er enorm - se hvornår det bedst kan betale sig at oplade elbilen og hvornår strømmen er billigst.

Sådan lader du din elbil billigst

I 2026 og 2027 er elafgiften stort set forsvundet. Derfor har tidspunktet og vejret mere end nogensinde betydning for strømprisen – se hvornår på døgnet det er billigst at oplade elbilen, og hvor meget du kan spare.

Se også: Sammenlign elbiler på pris og kvalitet

Guide: Sådan lader du elbilen billigst

Der er stor forskel på strømprisen fra time til time, fra dag til dag og hen over årstiden. Ved at lade elbilen, når strømmen er billigst, kan du spare mange tusinde kroner om året. Men hvornår er strømmen billigst?

Vil du lade elbilen billigst muligt, handler det om at flytte forbruget til de timer, hvor både spotprisen på strøm og de såkaldte nettariffer er lavest, som typisk er om natten og på tidspunkter med høj vindproduktion.

Har du en variabel elaftale, kan du spare mest ved at planlægge opladningen intelligent, mens en fastprisaftale giver ro i sindet, men ofte til en højere samlet pris.

Offentlige ladere bliver stadig mere fleksible i prissætningen, og i takt med at tovejsopladning vinder frem, kan elbilens batteri i fremtiden blive en kilde til både grøn energi og ekstra indtjening.

Læs mere om alt dette i guiden nedenfor.

Se også: Find billig leasing på elbil fra Hyundai

Hvorfor svinger elprisen?

Elprisen fastsættes på det nordiske elmarked Nord Pool og afhænger af balancen mellem udbud og efterspørgsel. Når vinden blæser meget og solcellerne producerer strøm for fuld styrke, er der rigeligt med grøn strøm i elnettet, og så falder prisen.

På stille og kolde vinterdage, hvor mange fyrer op og tænder ovne og varmepumper, stiger efterspørgslen, og prisen stiger tilsvarende.

Danmark importerer desuden strøm fra og eksporterer strøm til nabolandene, så prisen påvirkes også af eksempelvis tysk kulkraft, norsk vandkraft og svensk atomkraft.

Hvornår på døgnet er det billigst at lade?

Elprisen følger markedsprisen på den fælles nordiske børs Nord Pool og ændrer sig time for time (og fra 1. oktober 2025 kvarter for kvarter). Samtidig ændrer prisen sig også meget gennem gennem året.

I vinterhalvåret, hvor danskernes strømforbrug er højt, er der ofte mindre vind. Derfor ligger elpriserne generelt højere end om sommeren. Det betyder også, at forskellen mellem dyre og billige timer er større om vinteren, og at det derfor kan betale sig ekstra meget at flytte opladningen af elbilen i hjemmet til de rigtige tidspunkter.

Generelt er strømmen oftest billigst om natten – typisk i tidsrummet mellem kl. 00 og 06, fordi elforbruget i samfundet generelt er lavt, og fordi vindmøllerne ofte producerer mere strøm i de sene og tidlige morgentimer. Men det er ikke en fast regel. I nogle perioder, især i foråret og om sommeren, hvor solen skinner og vinden blæser, kan det faktisk være billigst at lade midt på dagen eller i weekenden, hvor industri og virksomheder bruger mindre strøm.

Der kan også være forskel på, om det er hverdag eller weekend. På hverdage stiger elprisen typisk i de travle morgen- og aftentimer, hvor mange laver mad, vasker tøj og tænder for varmepumper. I weekenden er efterspørgslen mere jævnt fordelt, og derfor ser man ofte lavere priser gennem hele dagen – særligt i de lyse måneder. Det er de såkaldte tidsdifferentierede nettariffer, der gør det dyrere at bruge strøm i spidsbelastningen. Undgå derfor at oplade elbilen særligt mellem klokken 17 og 21 i hverdagene.

Alt i alt er tommelfingerreglen, at nat- og weekendtimerne som regel er billigst, men at det kan svinge fra dag til dag afhængigt af vind, vejr og årstid. Har du en variabel elaftale, kan det derfor betale sig at følge elpriserne løbende via din ladeapp eller elselskabets hjemmeside. Så kan du altid udnytte de billigste timer til at lade din elbil.

Se også: Disse elbiler er bedst i test

Hvor meget sparer man ved at oplade elbilen, når strømmen er billig?

Der er mange tusinde kroner at spare ved at oplade sin elbil i de billige timer frem for de dyre timer.

I regnestykket nedenfor tages udgangspunkt i en dansker, der kører 15.000 km om året, og en elbil, der kører 5 km per kWh. Det svarer til et strømforbrug på 3.000 kWh om året. Vi tager derudover udgangspunkt i forventede 2026- og 2027-priser, hvor elafgiften er reduceret til 8 øre per /kWh.

 

Lader man i de absolut billigste timer, vil strømprisen formentlig ligge omkring 0,40 øre/kWh. Det giver en samlet pris på 1.200 kr. om året.

Lader man til mere gennemsnitlige priser, vil kWh-prisen hedde 1,85 kr. og den samlede pris cirka 5.550 kr.

Lader man i de dyre priser, vil kWh-prisen være omkring 3,5 kWh – men potentielt meget højere, og prisen vil derfor let passere 10.000 kr. om året.

Du kan godt spare noget, der minder om 5.000-10.000 kr. om året på at oplade elbilen i de billigste timer frem for de dyreste timer, alt efter hvor lave og høje strømpriser man opererer med. Dertil kommer en anden vigtig faktor: Kørselsbehovet. Jo mere man kører, jo mere er der at spare. Og har man to elbiler, er besparelsen endnu større – dog ikke nødvendigvis dobbelt så stor, da man ikke altid kan oplade to elbiler lige så billigt som én.

Se også: Billigste elbiler i Danmark

Fastpris eller variabel pris – hvad kan bedst betale sig?

Med en variabel elaftale kan du udnytte elmarkedets udsving og oplade elbilen, når strømmen er billigst. Det kræver dog, at du følger lidt med i priserne eller bruger en app eller ladeboks, der automatisk starter opladningen, når elprisen falder.

Har du derimod en fastprisaftale, betaler du den samme pris døgnet rundt. Det giver frihed til at lade, når det passer dig, men elprisens abonnement er som regel højere, fordi elselskabet tager højde for udsvingene i markedet.

Selv med en fastprisaftale kan der dog være en mindre besparelse at hente ved at lade om natten, da tarifferne som nævnt er lavere uden for spidsbelastningen.

Se også: Enkel og billig opladning af elbil med ladeboks

Offentlig opladning – faste og dynamiske priser

Når du oplader elbil på offentlige ladestandere, foregår prissætningen anderledes end prissætningen på strøm i hjemmet. De fleste offentlige ladestandere har faste priser, men flere og flere ladeudbydere begynder at indføre dynamiske priser, der følger Nord Pools timepriser – men stadig med gebyrer lagt oveni. Det betyder, at det i fremtiden også kan blive billigere at lade ude, når strømmen er billig hjemme.

En anden tilgang ses hos Tesla, som har faste forskellige priser afhængigt af tidspunktet på dagen. Hos Supercharger-stationerne er det typisk dyrere i de travle eftermiddagstimer (ofte omkring kl. 16–20) og billigere i de sene aftentimer og om natten. Priserne og tidspunkterne varierer dog fra ladestation til ladestation og kan ses direkte i Tesla-appen eller apps fra tredjeparter.

Danskere med et Clever One-abonnement behøver slet ikke tænke på strømprisen. Her betaler man et fast beløb om måneden – aktuelt 799 kr. med ladeboks hjemme eller 899 kr. uden – og kan lade frit både hjemme og ude. Til gengæld kræver det et højt kørselsbehov omkring 40.000 km om året for at kunne svare sig. Med et gennemsnitligt kørselsforbrug på omkring 15.000 km om året kan Clever One sjældent betale sig.

Se også: Kommende elbiler i 2025, 2026 og 2027

Billigere opladning i fremtiden med tovejsopladning (V2G)

I de kommende år forventer vi, at opladning af elbilen i hjemmet bliver endnu billigere. Det skyldes en teknologi kaldet vehicle-to-grid (V2G), der gør det muligt for elbilen at fungere som et lille energilager, der via elbilens ladekabel og husstandens ladeboks sender strøm tilbage til elnettet, når elpriserne er høje. Når elpriserne er lave, oplades elbilen.

Ifølge danske beregninger kan elbilister med V2G spare omkring 4.000 kr. om året ved at udnytte fleksibiliteten. Samtidig hjælper teknologien med at stabilisere elnettet.

Teknologien er endnu ikke udbredt, men forventes at blive tilgængelig i Danmark i løbet af de næste par år. Det er heller ikke alle elbiler, der understøtter V2G.

Perspektivering

Er du i tvivl om, hvilken ladeløsning og ladeboks du skal vælge, hvis du kan oplade elbilen i hjemmet? Få hjælp i vores guide til opladning af elbil.

Vi anbefaler:
Test og anmeldelser af elbiler
Guide til opladning i hjemmet