Guide til service- og reparationsaftale
Mange bilejere vælger at købe en service- og reparationsaftale for at undgå uforudsete værkstedsregninger, men er det overhovedet en god idé at vælge en service- og reparationsaftale? Her forklarer vi, hvad en service- og reparationsaftale er, hvad den dækker, hvad den koster og hvornår den kan svare sig.
Se også: Sammenlign elbiler på pris og kvalitet
Alt du skal vide om service- og reparationsaftale til bilen
En service- og reparationsaftale kan give ro i maven, stabile biludgifter og fuld tryghed mod dyre reparationer.
Men den kræver, at du læser betingelserne grundigt, vurderer dit kørselsbehov og vælger en aftale med rimelige vilkår og bred dækning.
For nogle bilister er aftalen en klar fordel, mens det for andre bedre kan svare sig at betale for service og reparationer løbende.
Vi guider dig her til service- og reparationsaftale, så du kan vurdere, om du bør købe en eller ej.
Se også: Disse elbiler er Bedst i Test
Hvad er en service- og reparationsaftale?
En service- og reparationsaftale er en frivillig aftale mellem dig som bilejer og bilforhandleren eller importøren, som dækker bilens løbende vedligeholdelse og nødvendige reparationer i en given periode.
Aftalen kombinerer service- og reparationsaftale i én samlet ordning, hvor du betaler et fast månedligt beløb i stedet for enkeltstående værkstedsregninger.
Den dækker typisk serviceeftersyn efter fabrikkens forskrifter samt reparationer af sliddele og mekaniske komponenter.
En service- og reparationsaftale er især relevant for bilejere, der ønsker økonomisk forudsigelighed, eller som har biler med kort eller begrænset fabriksgaranti.
Se også: Test og anmeldelser af elbiler
Hvor længe gælder en service- og reparationsaftale?
En service- og reparationsaftale indgås normalt for en fast periode på mellem 2 og 5 år og et bestemt kilometer, som du forventer at køre i perioden: for eksempel 45.000 km over tre år.
Det er afgørende at vælge en service- og reparationsaftale, der afspejler dit reelle kørselsbehov, da mange aftaler indeholder et tillæg for overkørte kilometer. Disse afregnes ofte til en højere kilometertakst.
Omvendt bør du heller ikke overestimere dit kørselsbehov, da du så betaler en højere månedlig pris for aftalen end nødvendigt.
Se også: Guide til billig opladning af elbil
Hvad dækker en service- og reparationsaftale?
Dækningen varierer fra bilmærke til bilmærke og mellem værksteder, men en god service- og reparationsaftale bør som minimum inkludere:
- Alle serviceeftersyn i henhold til fabrikkens forskrifter
- Arbejdsløn og originale reservedele
- Forbrugsvæsker som olie, kølervæske og sprinklervæske
- Reparationer af sliddele såsom bremser, kobling, støddæmpere og udstødning
- Elektriske komponenter som generator, starter og styreenheder
Mange producenter – herunder Volkswagen og Skoda – inkluderer også viskerblade, pærer og turboer i dækningen.
Derimod er karrosseri-, lak- og rustarbejde, kosmetiske skader og eftermonteret udstyr som hovedregel ikke omfattet.
Tjek altid vilkårene grundigt, inden du underskriver en aftale, da der er stor forskel på dækningen fra bilmærke til bilmærke og fra værksted til værksted.
Se også: Billigste elbiler i Danmark
Fordele og ulemper ved en service- og reparationsaftale
Som med alle andre ting er der både fordele og ulemper ved en service- og reparationsaftale:
Fordele
- Økonomisk tryghed, idet du betaler et fast, lavt månedligt beløb
- Ingen uforudsete udgifter, da du undgår store regninger, når service og reparationer er dækket
- Fuld vedligeholdelse, da bilen vedligeholdes i overensstemmelse med fabrikkens serviceplan
- Øget gensalgsværdi, da en bil med dokumenteret serviceaftale har typisk en højere brugtpris
- Du undgår store, uventede værkstedsregninger
Se også: Se hvilke elbiler der kommer i 2025, 2026 og 2027
Ulemper
- En service- og reparationsaftale er ofte ikke den billigste løsning
- Når du binder dig til én udbyder, fjerner du konkurrenceelementet. Du kan ikke længere udnytte prisfald, kampagnetilbud eller skifte værksted efter eget valg
- Du betaler ofte lidt mere i starten af aftalen, mens de store reparationer først kommer senere. Det betyder, at værdien af aftalen først viser sig efter nogle år
- Det er også vigtigt at læse kontrakten nøje. Nogle aftaler kan indeholde uklare eller urimelige vilkår såsom høje renter ved for sen betaling eller gebyrer ved opsigelse
Se også: De billigste elbiler i Danmark lige nu
Hvad koster en service- og reparationsaftale?
Prisen på en service- og reparationsaftale afhænger af flere faktorer – primært bilens mærke, model, alder og dit årlige kørselsbehov og om den købes hos en bilforhandler eller en afhængig værkstedskæde. Elbiler er generelt billigere at vedligeholde end benzin- og dieselbiler, men forskellene mellem mærkerne kan stadig være store.
En service- og reparationsaftale til en typisk SUV i mellemklassen såsom Volkswagen ID.4 med 30.000 km kørsel i fem år koster mellem 229 kr./md. og 289 kr./md.
En service- og repationsaftale til en Skoda Enyaq med 20.000 km kørsel i fem år koster 283 kr./md.
Den samlede pris beregnes normalt ud fra, hvor gammel bilen er, og hvor mange kilometer bilen forventes at køre. Jo længere periode og højere kilometertal, desto højere månedlig betaling.
Som bilejer bør du altid sammenligne den samlede pris for service- og reparationsaftalen med de forventede værkstedsudgifter ved almindelig drift. For nogle bilister giver aftalen økonomisk tryghed og en stabil månedlig udgift, mens andre kan spare penge ved blot at betale for service og reparationer, når behovet opstår.
Se også: Det består elprisen af
Service- og reparationsaftale til leasingbil
Leaser du en elbil, indgår der ofte en service- og reparationsaftale som en del af leasingkontrakten eller som et tilkøbt tillæg. Aftalen sikrer, at bilen løbende vedligeholdes i henhold til fabrikkens forskrifter, og at nødvendige reparationer udføres i leasingperioden uden uforudsete udgifter for dig som leasingtager.
Service- og reparationsaftalen gælder som regel hele leasingperioden, men dækker kun normalt slid og fejl, der ikke skyldes forkert brug eller manglende vedligeholdelse. Skader som følge af uheld, påkørsel eller forsømmelse er derfor typisk undtaget og skal dækkes via forsikring eller egenbetaling.
Se også: Vil du prøve en elbil? Prøv elbiler fra Hyundai
Hvem bør overveje en service- og reparationsaftale?
En service- og reparationsaftale kan være særligt fordelagtig for:
- bilister med et højt årligt kilometertal
- ejere af dieselbiler med dyre komponenter
- bilister, der ønsker faste biludgifter uden økonomiske overraskelser
- bilister, der planlægger at beholde bilen i flere år
For bilister, der kun kører lidt eller planlægger at sælge bilen videre hurtigt, kan en service- og reparationsaftale dog sjældent betale sig.
Se også: Se elbilers serviceinterval og pris på serviceeftersyn
Hvornår giver en service- og reparationsaftale mening?
En service- og reparationsaftale kan betale sig, hvis du:
- ønsker maksimal tryghed og ingen uventede udgifter
- planlægger at beholde bilen i hele aftaleperioden
- kører forholdsvis mange kilometer årligt
- vil sikre, at bilen altid serviceres efter fabrikkens forskrifter
Omvendt bør du overveje nøje, om du får nok værdi, hvis du kører lidt, skifter bil ofte eller har adgang til billige værksteder, som kan servicere og reparere bilen efter producentens forskrifter.
Se også: Se varigheden på elbilers garantier
Kan en service- og reparationsaftale svare sig?
Om en service- og reparationsaftale kan betale sig, afhænger i høj grad af din biltype, dit kørselsmønster og din risikovillighed. For nogle bilister giver aftalen stor tryghed, fordi man undgår uforudsete værkstedsregninger og kender sine udgifter på forhånd. Det kan især være en fordel, hvis bilen har en kort fabriksgaranti, eller hvis du kører langt hvert år, hvor risikoen for slid og reparationer er større.
For andre kan det dog vise sig dyrere i længden, da aftalerne ofte er prissat, så værkstedet har en indbygget fortjeneste. Hvis du kører få kilometer, eller din bil er kendt for at have en høj driftssikkerhed, kan du ende med at betale mere for aftalen, end du reelt ville have brugt på almindelig service og reparationer.
En god tommelfingerregel er derfor at sammenligne service- og reparationsaftalens samlede pris med de forventede løbende service- og reparationsudgifter. Aftalen kan svare sig for dem, der vægter forudsigelighed og bekvemmelighed højere end potentiel besparelse – men ikke nødvendigvis for dem, der blot vil have den billigste løsning.
Se også: Fordele og ulemper ved sommerdæk, helårsdæk og vinterdæk
Service- og reparationsaftale: Opsigelse eller ejerskifte
Som forbruger har du, jf. forbrugeraftalelovens § 28, ret til at opsige en service- og reparationsaftale med én måneds varsel, når den har løbet i mindst seks måneder.
Udbyderen må som udgangspunkt ikke opsige aftalen uden saglig grund – især ikke for at undgå dyre reparationer i slutningen af perioden.
Ved ejerskifte bør aftalen som hovedregel kunne overdrages til den nye ejer, hvilket både øger bilens værdi og gør salget lettere.
Nogle udbydere opsiger dog automatisk aftalen ved ejerskifte, hvilket kan medføre, at du tager en eventuel forudbetalt ydelse.
Læs altid vilkårene grundigt, inden du tegner en aftale.
Se også: Kæmpe forskel på elbilers lasteevne
Perspektivering
Er du i tvivl om, hvad det koster at få din elbil til service, og hvor ofte den skal til service (serviceinterval)? Se priser på service og bilmærkers serviceintervaller.